Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Değerlendirme Kitaplığı

Farklı Biçimde Değerlendirme—KİMİNLE, NEREYE, NEYLE GİTMEK İSTİYORSUNUZ? ORAYA ULAŞIP ULAŞMADIĞINIZI NASIL ÖĞRENECEKSİNİZ?—

Değerlendirme Kütüphanesine giriş yapmak için tıklayınız, kaydınız yoksa kaydolmak için burayı tıklayınız.

 Yan taraftaki tanıtım videosunu çift tıklayarak tam ekran izleyebilirsiniz! Bu videoyu izledikten sonra oldukça zengin olan bu kitaplığı kolaylıkla kullanabilirsiniz.

İlgili siteye üyelik yapdığınızda değerlendirme kitaplığından DÜŞÜNME BECERİLERİ, SÜREÇ, ÜRÜN VE PERFORMANS ile ilgili hazırlanmış yüzlerce forma ulaşabilir ve üzerinde değişiklikler yaparak sınıfınızda kullanabilirsiniz.

Değerlendirme çocukları sıraya koymak değil, öğrenen insanlar haline getirmektir!

Değerlendirme, günümüz sınıflarında yaygın bir uygulamadır. Geleneksel değerlendirme genellikle tahmin edilebilir biçimde gerçekleşir. Ancak öğretmenlerin öğretme, öğrencilerin de öğrenme ihtiyaçlarını karşılamak için çok çeşitli değerlendirme sistemi seçenekleri mevcuttur.

Ara (Geliştirme Amaçlı) Değerlendirme

Test ve sınavlar okullarda ortadan kalmayacak olmasına rağmen, öğretimi bilgilendirmek, geribildirim vermek ve ürün ve performansları ölçmek için değerlendirmenin farklı türlerinden elde edilen bilgiler kullanıldığında, öğrencinin öğrenmesi önemli derecede arttırılabilir. Bir ünite işlenirken ve öncesinde gerçekleşen değerlendirme ‘Ara (Geliştirme Amaçlı) Değerlendirme’ olarak adlandırılır.

Birçok ara (geliştirme amaçlı) değerlendirme stratejisi, öğretmen ve öğrencilere öğrenmeyi geliştirmek için ihtiyaç duydukları bilgileri sunar:

Öğrenci çalışmalarını inceleme, grafik düzenleyicileri analiz etme ve beyin fırtınası gibi öğrenci ihtiyaçlarını değerlendirme stratejileri

Kendini değerlendirme, akran geribildirimi ve işbirlikli gruplaşma gibi öz-yönlendirmeyi teşvik etme stratejileri

Yapılandırılmamış gözlemler, görüşmeler ve öğrenme günlükleri gibi ilerlemeyi izleme stratejileri

Günlük, ropörtaj ve yapılandırılmamış soru sorma gibi kavramayı kontrol etme stratejileri.

Son Değerlendirme (Summative Assessment)

Ara (geliştirme amaçlı) değerlendirme öğretmen ve öğrencilere projeler üzerinde çalışırken belli bir noktada nasıl gittikleri hakkında bilgi verirken, birçok öğretmenin belli bir ünitenin sonunda ya da belli bir proje hakkında öğrencinin öğrenmesiyle ilgili bir rapor vermesi gerekebilir. Öğrenciler de ne kadar başarılı oldukları konusunda bilgi almak isterler ve buna ihtiyaç duyarlar. İşten sonra yapılan bu tür değerlendirme, ‘son değerlendirme’ olarak adlandırılır.

Eğer öğretmen ve öğrenciler bunlara analitik olarak bakmaya zaman ayırırlarsa, son değerlendirmeler, ünite testleri gibi yararlı bilgiler sağlayabilir. Gelecek ünitelere ve gelecekteki diğer öğrenci gruplarına daha derinlemesine hitap edebilmek için öğretmenler zayıf alanları tespit edebilirler. Öğrenciler problemli kısımları tanımlayıp sonraki öğrenmeleri için amaçlar belirleyebilirler. 

Ara (Geliştirme Amaçlı) değerlendirme, öğrencilere öğrenme sürecinde nasıl ilerledikleri konusunda geribildirim verir. Son (bütüncül) değerlendirme bir ünite ya da proje sonunda yer alarak, öğrencilerin edindikleri bilgi ve beceriler hakkında öğretmenlere ve öğrencilere bilgi verir.

Öğretim döngüsü boyunca farklı değerlendirme gerçekleştirmek, hem öğrenciye hem de öğretmene çok daha yararlı bilgiler sağlayabilir. Ara (Geliştirme Amaçlı) değerlendirme şu amaçlara yönelik kullanılabilir:

  • Öğrencilerin önceki bilgilerini ve hazır bulunuşluklarını değerlendirmek
  • Öz-yönelim ve işbirliğini teşvik etmek
  • Öğrenci ve öğretmene, teşhise yönelik geribildirim vermek
  • İlerlemeyi izlemek
  • Kavramayı kontrol etmek ve metabilişselliği teşvik etmek
  • Anladığını ve kazandığı becerileri sergilemek

Ancak, ara (geliştirme amaçlı) değerlendirme kendi başına öğrencinin öğrenmesini geliştirmez. Ara (geliştirme amaçlı) değerlendirmeden elde edilen bilgiler onların bireysel ihtiyaçlarını karşılamak ve bağımsız öğrenenler haline gelmelerine yardımcı olmak için yapıcı biçimde kullanıldığında, öğrenciler öğrenmeyi öğrenme konusunda gelişim gösterirler.

Günümüz sınıflarına öğrenciler, farklı altyapılardan çeşitli yetenek ve ilgileriyle birlikte girerler. Ara (geliştirme amaçlı) değerlendirme, farklılaştırılmış öğretim yoluyla öğretmenlerin, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını karşılamalarına yardımcı olur.

Yaşam boyu öğrenme için gerekli becerileri geliştirme, 21. yüzyılda başarı için önemlidir. Öğrenciler ara (geliştirme amaçlı) değerlendirmeyi stratejik biçimde kullanarak, öz-yönelimli öğrenenler haline gelmek için beceriler geliştirirler.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...