Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri - 2

Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri - 2

B.2.20. Kişisel eşyalarını ve başkasının eşyalarını neden özenli kullanması gerektiğini açıklar.

B3 .37. Kişisel eşyalarını ve başkalarının eşyalarını özenli kullanmadığında ortaya çıkan sorunları çözer.

  • Öğretmen öğrencileri beşerli gruplara ayırır. Yönergeler vererek on saniye içinde öğrencilerden bazı eşyalarını oluşturmalarını ister. (silgi, kalem, kalemtıraş, cetvel, defter, giysi vb.)

Öğrencilerden sınıf içinde serbest yürümelerini ister. Verdiği yönergelere göre her öğrencinin bir eşya oluşturmasını ve bir fotoğraf karesi vermelerini ister. ( ilk verilen eşya isimlerinin yanına sıfat/isim tamlaması yapmak amacıyla ilk örnekten sonra nasıl bir silgi/kalem/hırka gibi sorularla öğrencilere buldurup sonrasında bedenleriyle yansılamaları da istenebilir) (Yırtık bir kitap, üstü çizilmiş bir masa, ucu kırık bir kalem, buruşturulmuş boş bir kağıt, yere atılmış bir hırka vb.) Fotoğraf karelerindeki öğrencileri konuşturur. Öğrencilere “Ne hissediyorsun, nasıl bu hale geldin?” sorusunu sorar.

Öğretmen, dersin başındaki grupları bir araya getirir. Gruplardan kendilerinin belirleyecekleri eşyayı oluşturmalarını ister. Eşyaların çok olduğunu, bazılarının gitmesi gerektiğini belirtir. Kendi oluşturdukları eşyaların gitmemesi için öğretmeni ve diğer öğrencileri ikna etmeleri gerektiğini gruplara belirtir.

Gruplar oluşturdukları eşyaların hasarlı olduklarını varsayarak bu hasarın nasıl meydana geldiğini oyunla anlatırlar.

Eşyaların ağzından, onu kullanan kişiye mektup yazılır. Şiir yazılır bestelenir vb.

  • Bavulla sınıfa girer. Hiç konuşmadan içinden eşyaları (diş fırçası, günlük, kazak, anneannesinden kalan patik vb) çıkarır, nasıl kullanıldıklarını sözsüz oyunla gösterir ya da çocuklar seçtikleri eşyayı kullanarak sözsüz oyunla anlatırlar. Ya da gözleri kapalı ne olduğunu bilmeye çalışırlar (hangi malzemeden yapılmış, yumuşak mı sert mi, ne için kullanılıyor olabilir, kimin olabilir vb)
  • Bavul sınıfın ortasında kapalı durur, bu kimin içinde ne olabilir açalım mı vb sorularla kişisel eşya nedir sorusuna yanıt aranır. İçinden çıkan bir eşya için “ aa bu benim değil hatırladım onu arkadaşımdan almıştım bir ay önce/ay yırtılmış-kirli napsam ki vb durumlarda ne yapılması gerektiği paylaşılır.
  • Nasrettin hoca’nın kazan doğurdu fıkrası anlatılır.
  • İkili rol kartları (A-B) hazırlanır.

A : B’nin silgisini almış ve geri vermemiş.

B: Silgiye ihtiyacı var, doğum günü hediyesi, ama bir türlü isteyemiyor.

 A: Defteri yere düşmüş üzerinde bir ayak izi var. B’yi suçluyor.

B: Teneffüste arkadaşından kaçarken çarpmış, fark etmemiş.

 A: Kırmızı kazağını yeni almış/hediye ve daha hiç giymemiş.

B: Doğum günü partisi için eteğine çok uyacağını düşünüyor izinsiz alır ya da vermesi için ikna etmeye çalışır.

 B3 38. Evde meydana gelebilecek tehlikeli ya da acil durumlarda ne yapması gerektiğini uygulayarak gösterir.

  • Çocuklardan biriyle-veliyle anlaşıp öğrencilerden birinin eli sarılı, burnu pamuklu vb benzeri gelmesi.
  • Gazete küpürlerinden poster hazırlanma ya da “bugünkü gazetede ne okudum biliyor musunuz”, sorusuyla hem gündemi takip konuşmasıyla güne hazırlama hem de “yok iç sayfada küçücük bir haberdi ancak bence herkesin ders alması gereken..” vb i
Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri - 1

Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri - 1

B.2.19.Aile içinde görev paylaşımına katılmaya istekli olur ve üzerine düşen görevi yapmaktan mutluluk duyar.

Haftasonu ya da bir haftalık “ev dedektifi gözlem formu”nun doldurması. İkili paylaşım/karşılaştırma yapma. Sınıf grafiğinin oluşturulması (aynı zamanda aynı işi aynı şekilde yapan kişiler-neyi değiştirmeliyiz ya da güzel olanı bulmak için de kullanılabilir)

Kim

Kiminle

Nerede

Ne yapıyor

Ne zaman(sabah/akşam/öğle)

Düşünceler

(sence ne olsa daha iyi olurdu? / bu işi yaparken o ne hissediyor olabilir?)

Örn: Annem

Tek başına

mutfakta

Yemek yapıyor

akşam

 

Babam

benimle

salonda

Televizyon izliyor

akşam

 

 

Küçük grup çalışmalarıyla seçilecek durumların (anne/baba/kardeş cephesinden) canlandırılması. Canlandırmalar sırasında kilit noktalarda öğretmenin doğaçlamayı durdurarak yardımlaşmanın olmadığı noktalarda tek başına kalan kişinin iç sesinin izleyenlerce söylenmesi. (sence gerçekte içinden neler geçiyordur, söyleyemediği şeyler nelerdir?)

Kendi aile içi görev anayasasını oluşturması.  (ben kiminle nerede ne zaman ne yapacağım)

B.2.18 Ailesindeki yardımlaşmayı gözlemleyerek aile içinde üstlenebileceği görevlerle ilgili yeni fikirler üretir.

“Bir elin nesi var iki elin sesi var” atasözü adam asmaca oyunu şeklinde çocuklara buldurulur.

Anlamı paylaşılır. (başarıya ulaşmak için birlik olmak gerek –TDK)

“Zoom” oyunu oynanır. “Zoom –Istvan Banyai” Resim içinde resim biçiminde sıralı 30 resimden oluşan bir kitaptır – ben de yalnızca 15 tanesi var- Resimler öğrencilere dağıtılır. Ve resimleri sıralamaları istenir. Birlikte çal