Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri - 2
B.2.20. Kişisel eşyalarını ve başkasının eşyalarını neden özenli kullanması gerektiğini açıklar.
B3 .37. Kişisel eşyalarını ve başkalarının eşyalarını özenli kullanmadığında ortaya çıkan sorunları çözer.
- Öğretmen öğrencileri beşerli gruplara ayırır. Yönergeler vererek on saniye içinde öğrencilerden bazı eşyalarını oluşturmalarını ister. (silgi, kalem, kalemtıraş, cetvel, defter, giysi vb.)
Öğrencilerden sınıf içinde serbest yürümelerini ister. Verdiği yönergelere göre her öğrencinin bir eşya oluşturmasını ve bir fotoğraf karesi vermelerini ister. ( ilk verilen eşya isimlerinin yanına sıfat/isim tamlaması yapmak amacıyla ilk örnekten sonra nasıl bir silgi/kalem/hırka gibi sorularla öğrencilere buldurup sonrasında bedenleriyle yansılamaları da istenebilir) (Yırtık bir kitap, üstü çizilmiş bir masa, ucu kırık bir kalem, buruşturulmuş boş bir kağıt, yere atılmış bir hırka vb.) Fotoğraf karelerindeki öğrencileri konuşturur. Öğrencilere “Ne hissediyorsun, nasıl bu hale geldin?” sorusunu sorar.
Öğretmen, dersin başındaki grupları bir araya getirir. Gruplardan kendilerinin belirleyecekleri eşyayı oluşturmalarını ister. Eşyaların çok olduğunu, bazılarının gitmesi gerektiğini belirtir. Kendi oluşturdukları eşyaların gitmemesi için öğretmeni ve diğer öğrencileri ikna etmeleri gerektiğini gruplara belirtir.
Gruplar oluşturdukları eşyaların hasarlı olduklarını varsayarak bu hasarın nasıl meydana geldiğini oyunla anlatırlar.
Eşyaların ağzından, onu kullanan kişiye mektup yazılır. Şiir yazılır bestelenir vb.
- Bavulla sınıfa girer. Hiç konuşmadan içinden eşyaları (diş fırçası, günlük, kazak, anneannesinden kalan patik vb) çıkarır, nasıl kullanıldıklarını sözsüz oyunla gösterir ya da çocuklar seçtikleri eşyayı kullanarak sözsüz oyunla anlatırlar. Ya da gözleri kapalı ne olduğunu bilmeye çalışırlar (hangi malzemeden yapılmış, yumuşak mı sert mi, ne için kullanılıyor olabilir, kimin olabilir vb)
- Bavul sınıfın ortasında kapalı durur, bu kimin içinde ne olabilir açalım mı vb sorularla kişisel eşya nedir sorusuna yanıt aranır. İçinden çıkan bir eşya için “ aa bu benim değil hatırladım onu arkadaşımdan almıştım bir ay önce/ay yırtılmış-kirli napsam ki vb durumlarda ne yapılması gerektiği paylaşılır.
- Nasrettin hoca’nın kazan doğurdu fıkrası anlatılır.
- İkili rol kartları (A-B) hazırlanır.
A : B’nin silgisini almış ve geri vermemiş.
B: Silgiye ihtiyacı var, doğum günü hediyesi, ama bir türlü isteyemiyor.
A: Defteri yere düşmüş üzerinde bir ayak izi var. B’yi suçluyor.
B: Teneffüste arkadaşından kaçarken çarpmış, fark etmemiş.
A: Kırmızı kazağını yeni almış/hediye ve daha hiç giymemiş.
B: Doğum günü partisi için eteğine çok uyacağını düşünüyor izinsiz alır ya da vermesi için ikna etmeye çalışır.
B3 38. Evde meydana gelebilecek tehlikeli ya da acil durumlarda ne yapması gerektiğini uygulayarak gösterir.
- Çocuklardan biriyle-veliyle anlaşıp öğrencilerden birinin eli sarılı, burnu pamuklu vb benzeri gelmesi.
- Gazete küpürlerinden poster hazırlanma ya da “bugünkü gazetede ne okudum biliyor musunuz”, sorusuyla hem gündemi takip konuşmasıyla güne hazırlama hem de “yok iç sayfada küçücük bir haberdi ancak bence herkesin ders alması gereken..” vb ipuçlarıyla öğrencileri hedefe yönlendirme.
- Ev krokisi üzerinde evde olabilecek kazaların listelenmesi ya da listelenmiş kazaların öğrencilerce evin bölümlerine yerleştirilmesi. Kutu oyunu da hazırlanabilir! (mutfak, ocakta kaynamakta olan bir tencere, kibrit, üstü dolu masa ve uzun örtüsü; salon, açık pencere, boğaza birşeyin kaçması; banyo, temizlik malzemeleri, ilaçlar; oda, etrafa dağılmış oyuncak, kırık oyuncak, naylon torba başa geçen vb)Öğrencilerin kendi başlarına gelen durumları anlatıp, oynamaları. Listelenen arasında öyküler oluşturup oynanması. Örnek; Ahmet’in annesi mutfakta onun en sevdiği yemeği yapıyor. Hangi yemek olabilir? Ahmet’in karnı çok aç ve yemeğin pişip pişmediğini de merak ediyor. Telefon çalıyor ve anne mutfaktan çıkıyor. Ahmet hala çok meraklı…ne olmuş olabilir vb.
- 110 – 155 – 112 sayılarını tahtaya yazma, bu rakamları matematik işlemiyle bulma (100 + 10 vb), ne oldukları hakkında konuşma. Anlamlarınım kullanarak şiir yazma, -rap- besteleme
- Burun kanaması, bir yere çarpma, yanma, deterjan içimi, boğaza katı bir şeyin kaçması vb durumlar için bay doğru/bay yanlış kartları hazırlama ve çekilen kartı canlandırma. Öğrencilerin her birine kırmızı/yeşil kartlar verme ve doğru uygulamada yeşili kaldırma. Kırmızının kalktığı durumları tartışma.
- Sınıfın ortasına ilkyardım çantası koyma ve inceleme. Hızlı ve yavaş ritimlerle sınıf içinde birbirine çarpmadan ve ardından sınıfta hazırlanacak bazı engellerin arasında yürüme. Öğretmen öyküyü okurken çocuklardan olayı dramatize etmelerini isteme. Okumalar arasında oynamaları için fırsat verme. “Ayşe/Ahmet’in canı çok sıkılıyordu. Bütün oyuncaklarını adaya yaydı. Hepsiyle teker teker oynadı ama canı hala çok sıkılıyordu. Annesinin/Babasının yanına gitti ve dışarı çıkmak için izin istedi. Öğretmen anne baba rolüne girer. Annesi odasını toplayıp çıkabileceğini söyledi ama Ayşe daha sonra toplayacağına söz verip çıktı. Ayşe şimdi bahçede kendi başına oynuyor. Birden arkadaşı Ali’yi gördü. Ona doğru hızla koşmaya başladı. Tam o sırada…” ne olmuş olabileceği yanıtı çocuklardan alınır. Tam o sırada ayağı taşa takıldı ve.. ne olmuş olabilir? (burun kanaması, bacağın yaralanması vb) Peki Ayşe ne yapmalı? Öğretmen olması gereken müdahaleyi anne rolünde yapar. Çocukların birbirlerini tedavi etmeli istenir. Biraz dinlenince Ali’yi görmek için yine dışarı çıktı. Sizce bu sefer nasıl yürüyor? Ali bahçe kapısının yanında kapıyı açıp kapatıyordu. Ayşe de aynı şeyi yapmaya başladı. Ayşe dışarıdan bir kedi sesi duydu kediye bakmaya giderken Ali kapıyı kapatıyordu ve….” Şimdi ne oldu? (eli kapıya sıkışmış, kafasını kapıya çarpmış vb) yine eve döndü annesi onu tedavi etti. Ayşe yaşadıklarında dolayı üzgün odasına gitti ama odaya girer girmez…..” öğrencilerin tamamlamasını isteme. Neyi değiştirmek isterlerdi yanıtlarıyla yeniden oynama. Sınıfta/evde başlarına gelebilecek kazaların konuşulması. Hangi durumlarda Ayşe için yaptıkları müdahalelerin yeniden oynanması.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...