KAZANIM:B.2.23
Ailesi,akrabaları ve yakın çevresinde etik değerlere ne kadar önem verildiğini gözlemleyerek,etik davranışların güven duygusunu nasıl güçlendirdiğini ve etik olmayan davranışların da güven duygusunu nasıl zedelediğini açıklar.
- Öğretmen sınıfa elinde çeşitli renk veya türde etiketlerle girer. Her çocuğun alnına bir tane yapıştırır. Bu etiketlerin onları bir günlüğüne görünmez yapacağını söyler. Herkesin kendi planını uygulamakta özgür olduğunu belirtir. Nereye gideceksin, ne yapacaksın? (Çıtır Çıtır Felsefe, İyi Ve Kötü, Günışığı Kitaplığı, 2006)Hayal et! Sonrasındaki paylaşımlar etik olan/olmayan olarak sınıflandırılır. Görünmezlik etiketi varken yaptıklarımızı normal yaşamda yapsak ne olur, paylaşılır.
KAZANIM:B.2.24
Çevresindekilerin kabul edilemeyen önerileriyle karşılaştığında etkili reddetme davranışı sergiler.
- Kaç farklı “hayır” diyebilirsin?
Kızgınlıkla, şaşırarak, usançla, sevgiyle, korkuyla, utanarak, üzüntülü, tehditle, kıskançlıkla, tiksinerek, dedikodu yaparcasına, birini şikayet edercesine.
- Verilen cümlelere karşılık “hayır” deme ya da farklı tonlama “hayır”a karşılık cümleyi bulma.
Kabul etmiyorum – doğal
Öyle demedim – öfkeli
Bir şey değil başımıza iş açar – kaygılı
Yanılıyorsunuz, işin alı şu – karşı çıkarak
Sana hiç gücenir miyim? – sevecen (Mine Ergen, Sahneleme Önerileri, Papirus, 1997)
- Evet/hayır oyunu oynama.
- “Üzgünüm bunu şimdi yapamam. Bunu bir düşüneyim, daha sonra konuşalım. İstediğini yapamam ama …yapabilirim. Şimdi değil ama işimi bitirdikten sonra olabilir.” Sonu bu cümleler bitecek durumları canlandırma.
- Vakaları istasyon çalışmasıyla inceleme, birbirlerinin yanıtlarını görmeden “ne yapsın, sen ne yapardın?” sorusunu yanıtlasınlar. Farklı yanıt/çözüm bulmalı konusunda cesaretlendirme.
1.Necla’nın annesi doğum gününde hiç kimsede olmayan bir kalem almış, Necla sabahki dersten bu yana herkese kalemini gösteriyor ama kimseye dokundurtmuyor. Selin, Aysel’e teneffüste herkes dışarı çıkınca sınıfta kalmayı ve Necla’nın kalemine yakından bakmayı teklif ediyor.
2.Ozan ve Berk çok iyi iki arkadaş. Berk mutsuz çünkü ödevini yapmamış ve eğer bugün teslim etmezse bir yıldızı daha gidecek ve sınıftaki tabloda en az yıldızı olan olarak olmak istemiyor. Ozan’dan ödevini ona vermesini karşılığında harcılığından para da vereceğini söylüyor.
3.Zeynep sınıfın iri çocuklarından ve istediklerini kaba kuvvetle yapmaya/yaptırmaya alışmış. Zehra sınıfın en küçük yapılı ve sessiz kızı. Zeynep silgisini vermesi için Zehra’ya ısrar ediyor. Zehra silgisini vermek istemiyor çünkü başka silgisi yok.
4.Yusuf teneffüste sınıfta oturmak ve kitap okumak istiyor. Hasan eğer onlarla oynamazsa gruptan atacaklarını söylüyor. Yusuf için Hasan’ın grubunda olmak çok önemli çünkü hepsi çok eğlenceli arkadaşlar.
- Hayır diyemediği durumları/anları listeleme. Ne yapmak isterdim, sorusunu yanıtlama.
- Hayır diyorum çünkü… şiir yazma ve besteleme.
B3 41 Ülkesini, tıpkı evi gibi bir “yuva” olarak kabul eder.