Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri -3
B3 39 Doğal afetler sırasında evinde yapılması gerekenleri yetişkinler eşliğinde uygulayarak gösterir.
- “Su, rüzgar, toprak “ Taş kağıt makas
Su: Sel ve tsunami – Rüzgar: Hortum – Toprak: Deprem ve volkan
Kurallar: Su rüzgarı yener, rüzgar toprağı yener, toprak suyu yener.
- Doğal afet fotoları – kelimelerin eşleştirilmesi ( çığ, sel, deprem, yangın, hortum, tsunami, yıldırım, susuzluk, volkan, meteor)
- Öğrenciler minderin/sıranın üzerinde ayakta öğretmen herkesin bir apartman olmasını ister ve her çocuğa nasıl bir apartman olduğunu sorar. Kaç katlı, camları büyük mü, ne renk boyanmış vb. Öğretmen sırayı hafifçe sağa sola çevirir. Hiçbir çocuğun zarar görmemesine dikkat eder. Daha hızlı çevirseydim bu apartmanlara ne olurdu, diye sorar. Çocuklardan düşmemek için çözüm önerileri alır. Deprem hakkında neler bildiklerini öğrenir. Çeşitli boyutlardaki kutulardan bütün sınıfın kullanacağı bir bina yapmaları istenir. Her çocuk kiminle nerede kalacağını konuşur. Herkes yaşadığı yeri anlatırken öğretmen dolabınız var mı, çekmeceli mi, duvarda resim asılı mı, vazonuz nerede duruyor, oyuncaklar nerede, televizyon nerede, ayaklı lamba var mı vb. sorular sorar. Binanın ve içinin resmi de yapılabilir.
Öğretmen, bir sabah bütün herkes evin dışındayken deprem olduğunu binanın çok sallandığını ama sağlam olduğu için görünür bir hasarın olmadığını söyler. Binayı sallar. Çocuklardan hayali evlerine girip kırılan dökülen bir eşyanın olup olmadığı konuşulur, bir önceki sorular tekrarlanır. Nasıl yerleştirseydik böyle olmazdı konuşulur, listelenir.
Öğretmen binayı yeniden sallar ve yüksek sesle “deprem oluyor” uyarısını yapar ve sınıfın uygun bir yerinde yaşam üçgeni-cenin pozisyonu alır. Çocukların neler yaptığı sorulur, deneyerek doğruyu bulmaları sağlanır.
Deprem geçti ama yeniden olabilir o yüzden bu geceyi dışarıda geçireceğiz, dışarı çıkarken yanınıza üç şey alabilirsiniz. Eşyalara karar verilir. Deprem çantası sınıfın ortasına konur. İçinden çıkan eşyalarla kendi seçtikleri karşılaştırılır. (Deprem çantası: el feneri, pilli radyo ve yedek pil, konserve yiyecekler ve açacağı, düdük, bant, sargı bezi, düzenli kullanılan ilaçlar, ip, sevdiklerinizin resimleri, yedek kıyafet)( Alevcan, Drama uygulamaları, Ya-Pa, 2005. – www.ahder.org - www.neok12.com-www.fema.gov, Mart 2011)
Deprem dedektifi anketi aile ile doldurulur.
Evinizdeki acil çıkışlar nerede?
Televizyon sabitlenmiş mi?
Duvar asılı nesneler sabitlenmiş mi?
Dolaplar duvara monteli mi?
Vazo gibi küçük cisimler yere yakın mı?
Çekmeceler kilitli mi?
Lambalar tavana sabitlenmiş mi?
Ağır eşyalar duvara ya da yere sabitlenmiş mi?
Yaşadığınız şehirde deprem olma riski ne?
Deprem çantanız var mı?
- Nerede ne yapmalı? Tablosu/posteri/afişi oluşturulur.
Evdeyim – Parktayım – Okuldayım – Asansördeyim - Marketteyim
En güvenli yer neresi?
Önemli telefonlar; annemin iş numarası, babamın cep numarası vb.
Ne yapacağım?
- Engelli insanların afet durumunda nasıl hareket edecekleri tartışılır. Kör, sağır, dilsiz rolleri yapılarak evdeki durumlar canlandırılır. Ya da sınıfta bazı kişilerin gözleri