SBS KALDIRILSIN AMA NASIL 2
Bir önceki güncemde sanırım sınavlı önerim SBS şeklinde anlaşıldı. SBS sınavına kesinlikle karşı olduğumu belirtmek isterim. Özel Okullar isterlerse Özel Okullara Giriş Sınavını yapabilirler ancak devlet okulları için SBS sınavı kesinlikle kaldırılmalıdır. Öyleyse SBS sınavı nasıl kaldırılmalı? Yusuf Ziya Güldere Hocamın dediği gibi eski üzerinden mi yeni bir kurgu yapılacak yoksa yeni bir sayfa mı açılacak?
Ben önerilerimi daha anlaşılır şekilde aşağıda sunuyorum. Önerilerim yeni bir sayfa mı yoksa eskiyi düzeltme mi ona siz karar verin.
ÖNERİLERİM
1- Liseler Anadolu Lisesi (Akademik Lise ibaresi de kullanılabilir.) ve Meslek Lisesi olarak iki türe indirilmeli. Fen liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ve Anadolu Öğretmen Liseleri kaldırılmalıdır.
Gerekçe 1; Sanıldığı gibi Fen Liseleri Anadolu Liselerinden daha başarılı değil? Şimdi Isparta için bir örnek vereceğim ama bu tüm Fen Liseleri için geçerlidir. Örneğin Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesi 71 Fen Lisesi içerisinde 20 sırada gözüküyor ve başarılı Fen Liselerimizden biri olduğu düşünülüyor. Hâlbuki gerçek çok farklıdır. SBS sınav sonuçlarına göre Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesi 104 öğrenci alıyor. En sonda giren öğrenci ilk 10.000 içerisinde. Hâlbuki Süleyman Demirel Fen Lisesi öğrencilerden LYS sınavında ilk 10.000’e giren öğrenci sayısı 50’dir. Aslında Başarılı gözüken Süleyman Demirel Fen Lisesinde başarı neredeyse %50 düşmüş. Isparta Fen Lisesine sonuncu sırada giren öğrenci Isparta Anadolu Lisesine birinci sırada giren çocuktan daha yüksek SBS puanı alarak giriyor. Normal şartlarda YGS sınavında Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesinin sonuncusunun Isparta Anadolu Lisesinin birincisinde daha yüksek puan alması gerekiyor. Ancak gerçek hiçte öyle değil. Fen Lisesindeki bazı çocuklar LYS sınavını kazanamadığı gibi bazı çocuklar düşük puanlı yerlere yerleşmektedirler. Peki, böyle bir sonuç neden kaynaklanıyor?
Aslında Süleyman Demirel Fen Lisesine giren çocuklar son derece başarılı öğrenciler. Ancak son %30 giren öğrenciler çok başarılı olmalarına rağmen ilk %70’te giren öğrencilere göre daha az başarılılar. Bundan dolayı bu öğrenciler zamanla kendilerini başarısız hissetmekte ve derslere ilgisi azalmaktadır. Bu durum zamanla derslerdeki başarıyı olumsuz etkilemekte ve çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik oluşturmakta ve sonuç olarak gitmeleri gereken bölümlere gidememektedirler. Bu çocuklar Fen Lisesi yerine Anadolu Lisesine gitmiş olsaydılar çok daha yüksek puanlı okullara yerleşebilirlerdi. Bu yüzden zeki öğrencileri bir araya toplamak (Aslında Fen Lisesi bire nevi seviye sınıfı görevi görüyor.) başarıyı arttırmıyor. Başarılı birçok öğrencinin başarısızlığına neden oluyor. Bu yüzden liseler Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi şeklinde iki türe indirilmesi yararlı olacaktır.
Gerekçe 2;
Tüm Meslek Liseleri tek türe dönüştürülmeli bunun yerine alan çeşitliliği sağlanmalı. Belirlenecek alanlarda illerdeki istihdam oranlarına göre belirlenmelidir. Örneğin Isparta’da gemicilik ile ilgili bir tek işyeri yok ancak Denizcilik Bölümü var. Ekonomisi tarıma dayanıyor istihdamın büyük çoğunluğu tarım sektöründe çalışıyor. Ancak tarımla ilgili bölüm yok. J J Bu gibi durumları önlemek için İstihdam oranlarına göre bölümler belirlenmeli. Örneğin Isparta’da istihdamın %40’ı tarım sektöründe çalışıyorsa meslek liselerinde tarım ile ilgili alanların oranı toplan kontenjanın %40’ı olmalıdır. Bunun içinde tüm meslek liseleri tek türe dönüştürülmeli her meslek lisesinde istihdam oranlarına göre alanlar ve kontenjanları belirlenmeli.
2- Her ortaokula liselere geçiş için eşit oranda kontenjan verilmeli.
Şöyle ki; Örneğin Isparta’da Ortaokulu bitiren öğrencilerin %40’ı Anadolu Liselerine, %60’ ise Meslek Liselerine devam ediyor. Öyleyse her ortaokula aynı oranda kontenjan verilsin. A ortaokul öğrencileri ders notlarına göre %40 Anadolu Lisesine, %60’ı Meslek Lisesine gidebilecek.
Gerekçe 1;
Bu durumda eşit şartlarda sınava hazırlanamayan çocuklara eşit fırsat verilmiş olur. Birçok çocuk zeki olmasına rağmen ailesinin ilgisizliği veya ekonomik sebeplerden özel ders alamamakta veya dershaneye gidememekteler. Bu çocukların ne suçu var. Hiçbir çocuk anne babasını veya ekonomik durumunu seçerek hayata atılmıyor. Ama iyi bir sistem fırsat eşitliğini sağlayabilir.
Gerekçe 2;
Böyle bir sistemde bir takım varlıklı aileler çocukları sözde gözde okullara kayıt yaptırmak için sahte adres peşinde koşmayacak. Gözde devlet okulları neden gözdeler. Buraya atanan öğretmenler özel yetenek sınavıyla mı seçildiler. Yoksa bizim bilmediğimiz bir öğretim yöntem ve tekniğini kullanıyorlar. Neden bu okullar daha başarılı gözüküyor. Sadece ranta dayalı bir başarı söz konusudur. Önerdiğim sistemde gözde devlet okulu kalmayacak. Hatta kenar semt okullar avantajlı hale gelecek.
Gerekçe 3;
Kenar semt okuldaki öğretmen “bana geri zekâlılar kaldı zekiler merkez okula gitti” diyemeyecek. Her öğretmenin gerçek başarısı ortaya çıkacak.
Gerekçe 4;
Okullar öğrencilerin notlarını şişirse de şişirmese de aynı sayıda öğrenci Anadolu Lisesine gideceği için notlarda usulsüzlük yapılma ihtimali en aza inecektir.
3- Öncelikle İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinin Sınavlar Bölümünde Değişiklik Yapılmalı. Şöyle ki;
a) Dersler dönemlik olmalı.
b) İlkokul 4.sınıftaki sınavlar kaldırılmalı. Ortaokullarda her dersten üniversitelerdeki gibi her dönem ara sınav, dönem sonu sınavı ve bütünleme olmak üzere 3 sınav olmalı.
c) Sınavlar tüm Türkiye’de aynı tarihte olmalı.
d) Sınav zamanı ders işlenmemeli.
e) Sınav soruları yazılı olmalı.
f) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmeli.
g) Sınavlar okullarda alan öğretmenlerinden oluşturulacak 3 kişilik komisyonlar tarafından okunmalı. (Sınav değerlendirmesinin daha adil olması için her öğretmene görev yaptığı okul dışındaki bir okulda sınav görevi verilebilir.) Okulda 3 kişilik komisyon oluşmuyorsa birden fazla okulun alan öğretmenleriyle 3 kişilik komisyon oluşturulmalı.
Gerekçe 1;
Ortaokulda çocuklar bazı derslerden 2 bazı derslerden ise 3 sınav olmaktadırlar. Bu durum çocukları fazlasıyla sınav odaklı hale getirdi. Hâlbuki tüm derslerden iki sınav yapılsın (ara sınav ve dönem sonu sınavı) başarısız olanlara da bütünleme hakkı verilsin.
Gerekçe 2;
Şu anki sistemde sınavların olduğu günler çocuklar derslere konsantre olmakta zorlanmakta ve genellikle diğer derslerde sınava çalışmak için öğretmenlerinden izin istemekteler. Bu durum diğer derslerdeki verimi olumsuz etkilemektedir. Sınavlar belirtilen şekilde yapılırsa bu sorun ortadan kalkar.
Gerekçe 3;
SBS yüzünden çocuklar düşünemeyen bireylere dönüştüler. Çocuklar hayatı dört şık zannediyor. Çocukların bu hale gelmesinde çocukların hiçbir suçu yok. Asıl suçlu bizleriz. Sınavlar klasik, eşleştirme, boşluk doldurma vb. olmalı, kesinlikle çoktan seçmeli soru içermemelidir. Mümkünse sınav soruları MEB tarafından hazırlanmalı MEBBİS üzerinden okullar bu soruların çıktısını alıp sınav yapmalı. Bu şekilde okullar arasında ölçme ve değerlendirme de birlik sağlanmış olur.
4- Liselere geçiş nasıl uygulanacak ve ortaöğretime geçiş nasıl olacak?
- Ortaokul öğrencilerinin derslerden aldığı notlara göre OGES (Ortaöğretime geçiş) puanı belirlenmeli.
- Zorunlu dersler Anadolu Liselerinde Sayısal, Sözel, Eşit Ağırlığa göre Meslek Liseleri ise alana göre farklı oranda OGES puanını etkilemeli.
- Anadolu Liselerinde sınıf geçme puanı 60’a çıkarılmalı. Sınıfta kalan çocuk meslek lisesine gönderilmeli. Meslek Lisesinde derslerden başarılı olanların not ortalamalarına göre Anadolu Liselerindeki boş kontenjanlara dikey geçiş başvurusu ile geçiş yapmalarına fırsat verilmeli.
ÖNERİLEN SİSTEME GÖRE ÖRNEK ÖĞRENCİ PUANI;
ÖĞRENCİNİN AĞIRLIKLI DÖNEM PUANLARI;
5.Sınıf |
1.Dönem |
80 |
2.Dönem |
75 |
|
6.Sınıf |
1.Dönem |
75 |
2.Dönem |
80 |
|
7.Sınıf |
1.Dönem |
70 |
2.Dönem |
75 |
|
8.Sınıf |
1.Dönem |
80 |
2.Dönem |
85 |
|
Ağırlıklı Dönem Puanı Toplamı |
620 |
ÖĞRENCİNİN DERSLERDEN ALDIĞI NOTLAR;
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
90 |
90 |
90 |
95 |
95 |
100 |
95 |
100 |
Fen Bilimleri |
90 |
90 |
95 |
100 |
100 |
95 |
100 |
100 |
Türkçe |
85 |
85 |
80 |
90 |
90 |
100 |
90 |
100 |
İngilizce |
80 |
90 |
90 |
90 |
95 |
85 |
85 |
100 |
Sosyal Bilgiler |
75 |
80 |
80 |
75 |
70 |
75 |
80 |
85 |
Din Kültürü |
90 |
90 |
95 |
95 |
100 |
100 |
95 |
100 |
Örnek:
Anadolu Lisesi Sayısal Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama
SAYISAL OGES PUANI= Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SAYISAL AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı için tabloda her dersin dönem puanı tabloda belirtilen kat sayı ile çarpılarak bulunur.
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,15 |
0,15 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
Fen Bilimleri |
0,15 |
0,15 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
Türkçe |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
İngilizce |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,6 |
0,6 |
0,85 |
0,85 |
1,15 |
1,15 |
1,35 |
1,45 |
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI= Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI = 739,750 + (620 x 0,25) = 894.750
SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI: 894,750
DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
13,5 |
13,5 |
22,5 |
23,75 |
28,5 |
30 |
28,5 |
35 |
Fen Bilimleri |
13,5 |
13,5 |
23,75 |
25 |
30 |
28,5 |
30 |
35 |
Türkçe |
8,5 |
8,5 |
12 |
13,5 |
18 |
20 |
22,5 |
25 |
İngilizce |
8 |
9 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
3,75 |
4 |
4 |
3,75 |
10,5 |
11,25 |
16 |
17 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
51,75 |
53 |
76 |
79,75 |
106,25 |
107,5 |
123,5 |
142 |
Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 739,750
Anadolu Lisesi Sözel Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama
SÖZEL ALANI OGES PUANI= Sözel Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
SÖZEL ALANI OGES PUANI = 711,750 + (620 x 0,25) = 866,75
SÖZEL ALANI OGES PUANI = 866,75
SÖZEL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,05 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Fen Bilimleri |
0,05 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Türkçe |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
İngilizce |
0,075 |
0,075 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,625 |
0,675 |
0,85 |
0,85 |
1,1 |
1,1 |
1,4 |
1,4 |
DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
4,5 |
6,75 |
9 |
9,5 |
14,25 |
15 |
19 |
20 |
Fen Bilimleri |
4,5 |
6,75 |
9,5 |
10 |
15 |
14,25 |
20 |
20 |
Türkçe |
17 |
17 |
20 |
22,5 |
27 |
30 |
31,5 |
35 |
İngilizce |
6 |
6,75 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
15 |
16 |
20 |
18,75 |
21 |
22,5 |
28 |
29,75 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
51,5 |
57,75 |
72,25 |
74,5 |
96,5 |
99,5 |
125 |
134,75 |
Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 711,750
Anadolu Lisesi Eşit Ağırlık Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI= Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 731,375 + (620 x 0,25) = 886,375
EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 886,375
EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
Fen Bilimleri |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Türkçe |
0,2 |
0,2 |
0,25 |
0,25 |
0,3 |
0,3 |
0,35 |
0,35 |
İngilizce |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Sosyal Bilgiler |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
Din Kültürü |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
Kat Sayı Toplamları |
0,7 |
0,7 |
0,8 |
0,8 |
1,1 |
1,1 |
1,4 |
1,4 |
DERS PUANLARINA GÖRE EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:
Dersler |
5.Sınıf |
6.Sınıf |
7.Sınıf |
8.Sınıf |
||||
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
1.Dönem |
2.Dönem |
|
Matematik |
18 |
18 |
22,5 |
23,75 |
28,5 |
30 |
33,25 |
35 |
Fen Bilimleri |
6,75 |
6,75 |
7,125 |
7,5 |
15 |
14,25 |
20 |
20 |
Türkçe |
17 |
17 |
20 |
22,5 |
27 |
30 |
31,5 |
35 |
İngilizce |
8 |
9 |
9 |
9 |
14,25 |
12,75 |
17 |
20 |
Sosyal Bilgiler |
5,625 |
6 |
6 |
5,625 |
10,5 |
11,25 |
16 |
17 |
Din Kültürü |
4,5 |
4,5 |
4,75 |
4,75 |
5 |
5 |
9,5 |
10 |
Kat Sayı Toplamları |
59,875 |
61,25 |
69,375 |
73,125 |
100,25 |
103,25 |
127,25 |
137 |
Toplam Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 731,375
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...