Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
SBS KALDIRILSIN AMA NASIL 2 2 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

SBS KALDIRILSIN AMA NASIL 2

Bir önceki güncemde sanırım sınavlı önerim SBS şeklinde anlaşıldı. SBS sınavına kesinlikle karşı olduğumu belirtmek isterim. Özel Okullar isterlerse Özel Okullara Giriş Sınavını yapabilirler ancak devlet okulları için SBS sınavı kesinlikle kaldırılmalıdır. Öyleyse SBS sınavı nasıl kaldırılmalı? Yusuf Ziya Güldere Hocamın dediği gibi eski üzerinden mi yeni bir kurgu yapılacak yoksa yeni bir sayfa mı açılacak?

Ben önerilerimi daha anlaşılır şekilde aşağıda sunuyorum. Önerilerim yeni bir sayfa mı yoksa eskiyi düzeltme mi ona siz karar verin.

ÖNERİLERİM

1-      Liseler Anadolu Lisesi (Akademik Lise ibaresi de kullanılabilir.) ve Meslek Lisesi olarak iki türe indirilmeli. Fen liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ve Anadolu Öğretmen Liseleri kaldırılmalıdır.

 

Gerekçe 1; Sanıldığı gibi Fen Liseleri Anadolu Liselerinden daha başarılı değil? Şimdi Isparta için bir örnek vereceğim ama bu tüm Fen Liseleri için geçerlidir. Örneğin Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesi 71 Fen Lisesi içerisinde 20 sırada gözüküyor ve başarılı Fen Liselerimizden biri olduğu düşünülüyor. Hâlbuki gerçek çok farklıdır. SBS sınav sonuçlarına göre Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesi 104 öğrenci alıyor. En sonda giren öğrenci ilk 10.000 içerisinde. Hâlbuki Süleyman Demirel Fen Lisesi öğrencilerden LYS sınavında ilk 10.000’e giren öğrenci sayısı 50’dir. Aslında Başarılı gözüken Süleyman Demirel Fen Lisesinde başarı neredeyse %50 düşmüş. Isparta Fen Lisesine sonuncu sırada giren öğrenci Isparta Anadolu Lisesine birinci sırada giren çocuktan daha yüksek SBS puanı alarak giriyor. Normal şartlarda YGS sınavında Isparta Süleyman Demirel Fen Lisesinin sonuncusunun Isparta Anadolu Lisesinin birincisinde daha yüksek puan alması gerekiyor. Ancak gerçek hiçte öyle değil. Fen Lisesindeki bazı çocuklar LYS sınavını kazanamadığı gibi bazı çocuklar düşük puanlı yerlere yerleşmektedirler. Peki, böyle bir sonuç neden kaynaklanıyor?

 

Aslında Süleyman Demirel Fen Lisesine giren çocuklar son derece başarılı öğrenciler. Ancak son %30 giren öğrenciler çok başarılı olmalarına rağmen ilk %70’te giren öğrencilere göre daha az başarılılar. Bundan dolayı bu öğrenciler zamanla kendilerini başarısız hissetmekte ve derslere ilgisi azalmaktadır. Bu durum zamanla derslerdeki başarıyı olumsuz etkilemekte ve çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik oluşturmakta ve sonuç olarak gitmeleri gereken bölümlere gidememektedirler. Bu çocuklar Fen Lisesi yerine Anadolu Lisesine gitmiş olsaydılar çok daha yüksek puanlı okullara yerleşebilirlerdi. Bu yüzden zeki öğrencileri bir araya toplamak (Aslında Fen Lisesi bire nevi seviye sınıfı görevi görüyor.) başarıyı arttırmıyor. Başarılı birçok öğrencinin başarısızlığına neden oluyor. Bu yüzden liseler Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi şeklinde iki türe indirilmesi yararlı olacaktır.

 

Gerekçe 2;

Tüm Meslek Liseleri tek türe dönüştürülmeli bunun yerine alan çeşitliliği sağlanmalı. Belirlenecek alanlarda illerdeki istihdam oranlarına göre belirlenmelidir. Örneğin Isparta’da gemicilik ile ilgili bir tek işyeri yok ancak Denizcilik Bölümü var. Ekonomisi tarıma dayanıyor istihdamın büyük çoğunluğu tarım sektöründe çalışıyor. Ancak tarımla ilgili bölüm yok. J J Bu gibi durumları önlemek için İstihdam oranlarına göre bölümler belirlenmeli. Örneğin Isparta’da istihdamın %40’ı tarım sektöründe çalışıyorsa meslek liselerinde tarım ile ilgili alanların oranı toplan kontenjanın %40’ı olmalıdır. Bunun içinde tüm meslek liseleri tek türe dönüştürülmeli her meslek lisesinde istihdam oranlarına göre alanlar ve kontenjanları belirlenmeli.

 

2-      Her ortaokula liselere geçiş için eşit oranda kontenjan verilmeli.

Şöyle ki; Örneğin Isparta’da Ortaokulu bitiren öğrencilerin %40’ı Anadolu Liselerine, %60’ ise Meslek Liselerine devam ediyor. Öyleyse her ortaokula aynı oranda kontenjan verilsin.  A ortaokul öğrencileri ders notlarına göre %40 Anadolu Lisesine, %60’ı Meslek Lisesine gidebilecek.

Gerekçe 1;

Bu durumda eşit şartlarda sınava hazırlanamayan çocuklara eşit fırsat verilmiş olur. Birçok çocuk zeki olmasına rağmen ailesinin ilgisizliği veya ekonomik sebeplerden özel ders alamamakta veya dershaneye gidememekteler. Bu çocukların ne suçu var. Hiçbir çocuk anne babasını veya ekonomik durumunu seçerek hayata atılmıyor. Ama iyi bir sistem fırsat eşitliğini sağlayabilir.

Gerekçe 2;

Böyle bir sistemde bir takım varlıklı aileler çocukları sözde gözde okullara kayıt yaptırmak için sahte adres peşinde koşmayacak. Gözde devlet okulları neden gözdeler. Buraya atanan öğretmenler özel yetenek sınavıyla mı seçildiler. Yoksa bizim bilmediğimiz bir öğretim yöntem ve tekniğini kullanıyorlar. Neden bu okullar daha başarılı gözüküyor. Sadece ranta dayalı bir başarı söz konusudur. Önerdiğim sistemde gözde devlet okulu kalmayacak. Hatta kenar semt okullar avantajlı hale gelecek.

Gerekçe 3;

Kenar semt okuldaki öğretmen “bana geri zekâlılar kaldı zekiler merkez okula gitti” diyemeyecek. Her öğretmenin gerçek başarısı ortaya çıkacak.

 

Gerekçe 4;

Okullar öğrencilerin notlarını şişirse de şişirmese de aynı sayıda öğrenci Anadolu Lisesine gideceği için notlarda usulsüzlük yapılma ihtimali en aza inecektir.

 

 

3-      Öncelikle İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinin Sınavlar Bölümünde Değişiklik Yapılmalı. Şöyle ki;

a)      Dersler dönemlik olmalı.

b)      İlkokul 4.sınıftaki sınavlar kaldırılmalı. Ortaokullarda her dersten üniversitelerdeki gibi her dönem ara sınav, dönem sonu sınavı ve bütünleme olmak üzere 3 sınav olmalı.

c)      Sınavlar tüm Türkiye’de aynı tarihte olmalı.

d)      Sınav zamanı ders işlenmemeli.

e)      Sınav soruları yazılı olmalı.

f)       Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmeli.

g)      Sınavlar okullarda alan öğretmenlerinden oluşturulacak 3 kişilik komisyonlar tarafından okunmalı. (Sınav değerlendirmesinin daha adil olması için her öğretmene görev yaptığı okul dışındaki bir okulda sınav görevi verilebilir.) Okulda 3 kişilik komisyon oluşmuyorsa birden fazla okulun alan öğretmenleriyle 3 kişilik komisyon oluşturulmalı.

Gerekçe 1;

Ortaokulda çocuklar bazı derslerden 2 bazı derslerden ise 3 sınav olmaktadırlar. Bu durum çocukları fazlasıyla sınav odaklı hale getirdi. Hâlbuki tüm derslerden iki sınav yapılsın (ara sınav ve dönem sonu sınavı) başarısız olanlara da bütünleme hakkı verilsin.

Gerekçe 2;

Şu anki sistemde sınavların olduğu günler çocuklar derslere konsantre olmakta zorlanmakta ve genellikle diğer derslerde sınava çalışmak için öğretmenlerinden izin istemekteler. Bu durum diğer derslerdeki verimi olumsuz etkilemektedir. Sınavlar belirtilen şekilde yapılırsa bu sorun ortadan kalkar.

Gerekçe 3;

SBS yüzünden çocuklar düşünemeyen bireylere dönüştüler. Çocuklar hayatı dört şık zannediyor. Çocukların bu hale gelmesinde çocukların hiçbir suçu yok. Asıl suçlu bizleriz. Sınavlar klasik, eşleştirme, boşluk doldurma vb. olmalı, kesinlikle çoktan seçmeli soru içermemelidir. Mümkünse sınav soruları MEB tarafından hazırlanmalı MEBBİS üzerinden okullar bu soruların çıktısını alıp sınav yapmalı. Bu şekilde okullar arasında ölçme ve değerlendirme de birlik sağlanmış olur.

4-      Liselere geçiş nasıl uygulanacak ve ortaöğretime geçiş nasıl olacak?

  1. Ortaokul öğrencilerinin derslerden aldığı notlara göre OGES (Ortaöğretime geçiş) puanı belirlenmeli.
  2. Zorunlu dersler Anadolu Liselerinde Sayısal, Sözel, Eşit Ağırlığa göre Meslek Liseleri ise alana göre farklı oranda OGES puanını etkilemeli.
  3. Anadolu Liselerinde sınıf geçme puanı 60’a çıkarılmalı. Sınıfta kalan çocuk meslek lisesine gönderilmeli. Meslek Lisesinde derslerden başarılı olanların not ortalamalarına göre Anadolu Liselerindeki boş kontenjanlara dikey geçiş başvurusu ile geçiş yapmalarına fırsat verilmeli.

ÖNERİLEN SİSTEME GÖRE ÖRNEK ÖĞRENCİ PUANI;

ÖĞRENCİNİN AĞIRLIKLI DÖNEM PUANLARI;

5.Sınıf

1.Dönem

80

2.Dönem

75

6.Sınıf

1.Dönem

75

2.Dönem

80

7.Sınıf

1.Dönem

70

2.Dönem

75

8.Sınıf

1.Dönem

80

2.Dönem

85

Ağırlıklı Dönem Puanı Toplamı

620

ÖĞRENCİNİN DERSLERDEN ALDIĞI NOTLAR;

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

90

90

90

95

95

100

95

100

Fen Bilimleri

90

90

95

100

100

95

100

100

Türkçe

85

85

80

90

90

100

90

100

İngilizce

80

90

90

90

95

85

85

100

Sosyal Bilgiler

75

80

80

75

70

75

80

85

Din Kültürü

90

90

95

95

100

100

95

100

Örnek:

Anadolu Lisesi Sayısal Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama

SAYISAL OGES PUANI= Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)

SAYISAL AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Sayısal Ağırlıklı OGES Puanı için tabloda her dersin dönem puanı tabloda belirtilen kat sayı ile çarpılarak bulunur.

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

0,15

0,15

0,25

0,25

0,3

0,3

0,3

0,35

Fen Bilimleri

0,15

0,15

0,25

0,25

0,3

0,3

0,3

0,35

Türkçe

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

0,25

0,25

İngilizce

0,1

0,1

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

Sosyal Bilgiler

0,05

0,05

0,05

0,05

0,15

0,15

0,2

0,2

Din Kültürü

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,1

0,1

Kat Sayı Toplamları

0,6

0,6

0,85

0,85

1,15

1,15

1,35

1,45

SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI= Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)

SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI = 739,750 + (620 x 0,25) = 894.750

SAYISAL ALANI İÇİN OGES PUANI: 894,750

DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

13,5

13,5

22,5

23,75

28,5

30

28,5

35

Fen Bilimleri

13,5

13,5

23,75

25

30

28,5

30

35

Türkçe

8,5

8,5

12

13,5

18

20

22,5

25

İngilizce

8

9

9

9

14,25

12,75

17

20

Sosyal Bilgiler

3,75

4

4

3,75

10,5

11,25

16

17

Din Kültürü

4,5

4,5

4,75

4,75

5

5

9,5

10

Kat Sayı Toplamları

51,75

53

76

79,75

106,25

107,5

123,5

142

Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 739,750

Anadolu Lisesi Sözel Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama

SÖZEL ALANI OGES PUANI= Sözel Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)

SÖZEL ALANI OGES PUANI = 711,750 + (620 x 0,25) = 866,75

SÖZEL ALANI OGES PUANI = 866,75

SÖZEL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

0,05

0,075

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

Fen Bilimleri

0,05

0,075

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

Türkçe

0,2

0,2

0,25

0,25

0,3

0,3

0,35

0,35

İngilizce

0,075

0,075

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

Sosyal Bilgiler

0,2

0,2

0,25

0,25

0,3

0,3

0,35

0,35

Din Kültürü

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,1

0,1

Kat Sayı Toplamları

0,625

0,675

0,85

0,85

1,1

1,1

1,4

1,4

DERS PUANLARINA GÖRE SAYISAL ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

4,5

6,75

9

9,5

14,25

15

19

20

Fen Bilimleri

4,5

6,75

9,5

10

15

14,25

20

20

Türkçe

17

17

20

22,5

27

30

31,5

35

İngilizce

6

6,75

9

9

14,25

12,75

17

20

Sosyal Bilgiler

15

16

20

18,75

21

22,5

28

29,75

Din Kültürü

4,5

4,5

4,75

4,75

5

5

9,5

10

Kat Sayı Toplamları

51,5

57,75

72,25

74,5

96,5

99,5

125

134,75

Toplam Sayısal Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 711,750

Anadolu Lisesi Eşit Ağırlık Alanı İçin OGES Puanı Hesaplama

EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI= Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı + (Ağırlıklı Dönem Puanları Toplamı x 0,2)

EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 731,375 + (620 x 0,25) = 886,375

EŞİT AĞIRLIK ALANI OGES PUANI = 886,375

EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

0,2

0,2

0,25

0,25

0,3

0,3

0,35

0,35

Fen Bilimleri

0,075

0,075

0,075

0,075

0,15

0,15

0,2

0,2

Türkçe

0,2

0,2

0,25

0,25

0,3

0,3

0,35

0,35

İngilizce

0,1

0,1

0,1

0,1

0,15

0,15

0,2

0,2

Sosyal Bilgiler

0,075

0,075

0,075

0,075

0,15

0,15

0,2

0,2

Din Kültürü

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

0,1

0,1

Kat Sayı Toplamları

0,7

0,7

0,8

0,8

1,1

1,1

1,4

1,4

 

DERS PUANLARINA GÖRE EŞİT AĞIRLIK ALANI AĞIRLIKLI OGES PUANI TABLOSU:

Dersler

5.Sınıf

6.Sınıf

7.Sınıf

8.Sınıf

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

1.Dönem

2.Dönem

Matematik

18

18

22,5

23,75

28,5

30

33,25

35

Fen Bilimleri

6,75

6,75

7,125

7,5

15

14,25

20

20

Türkçe

17

17

20

22,5

27

30

31,5

35

İngilizce

8

9

9

9

14,25

12,75

17

20

Sosyal Bilgiler

5,625

6

6

5,625

10,5

11,25

16

17

Din Kültürü

4,5

4,5

4,75

4,75

5

5

9,5

10

Kat Sayı Toplamları

59,875

61,25

69,375

73,125

100,25

103,25

127,25

137

Toplam Eşit Ağırlık Alanı Ağırlıklı OGES Puanı: 731,375

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...