eKampüs++ Kuruluş Temelleri
eKampüs’ün ilk kurulumunda ihtiyaçlardan yola çıkarak eKampüs 3 parçaya ayrılmıştı. Bu üç parçadan birincisi öğretmenin sosyalleşme ihtiyacını, ikincisi okul içinde kullanacağı materyallere ulaşımı, üçüncüsü kişisel gelişimi üzerinde yoğunlaşmaktaydı.
eKampüs++ yapılanmasında bu ihtiyaçlara bakış açısında ise iki farklı teori işe koşulmaktadır. Bunlardan birincisi ÖRAV Bilgi Okuryazarlığı (Bal ve Akköse, 2011) teorisi diğeri ise Community of Inquiry (CoI) (Garrison ve arkadaşları, 1999)[7] teorisidir.
- ÖRAV Bilgi Okuryazarlığı, eKampüs’teki oluşturulacak meslektaş dayanışmasının gelişim süreci altyapısında.
- CoI ise bu süreçte kullanılacak eğitim ortamlarının temel altyapısında esas alınacaktır.
ÖRAV Bilgi Okuryazarlığı
Okuryazarlık genel olarak bakıldığında yazıları okuyabilme ve söyleneni yazabilme olarak tanımlanırdı. Günümüz iletişim ve bilişim çağında artık okuryazarlık gelişmiş toplumların neredeyse tamamına ulaşmış bir beceri olarak görülmektedir. Fransa’da 1700’lerde okuryazarlık %35’ler civarındayken günümüzde bu oran %95’ler seviyesine çıkmıştır [5]. Gelişmiş toplumlardaki bu yüksek okuma düzeyleri artık okuma yazma becerisinin de üstünde becerileri kişilerin hayatına sokmasını gerektirmiştir. Bu becerilerin başında dijital okuryazarlık gelmektedir. Dijital okuryazarlık, bilgiyi dijital teknoloji kullanarak bulmak, düzenlemek, anlamak, değerlendirmek ve analiz etmek olarak tanımlamaktadır. Bilgi Okuryazarlığı Teorisi’nde ise teknolojik araçlardan bağımlı olmadan bilgiyi bulmak, anlamanın önemli olduğunu bu bilgilerin içselleştirildiğinde (hayata aktarmak) ve topluma aktarılmaya başladığında bilgi okuryazarlığına ulaşıldığı savunulmaktadır. Bilgi Okuryazarlığı Teorisi’ne göre bilgi sadece kişi tarafından kullanılmaya başlandığında değil toplumla paylaşılmaya başlandığında kişi tarafından tam olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bilgi Okuryazarlığı Teorisi’ne göre herhangi bir bilginin okuryazarlığına erişme süreci grafikte de gösterildiği gibi dört aşamada gerçekleşmektedir.
Community of Inquiry (CoI)
Sorgulayanların oluşturduğu toplum olarak Türkçeye çevirebileceğimiz uzaktan eğitim teorisinde ise eğitsel deneyimin üç ana başlığın birleşmesi olduğunu savunmaktadır. Bu üç temel alan sosyal, bilişsel ve öğretme olarak belirlenmektedir. Sosyal alanda bireyler kendilerini rahat ve açık olarak ifade edebildikleri, bilişsel alanda keşfedebildikleri ve araştırabildikleri, öğretme alanında ise tasarlanmış ve belli bir olan bir ortam tasvir edilmektedir [6].
Alanlar |
Kategoriler |
Göstergeler (örnek) |
Sosyal (Social Presence) |
|
|
Bilişsel (Cognitive Presence) |
|
|
Öğrenme (Teaching Presence) |
|
|
1999 yılında Garrison ve arkadaşları [7] teoriyi açıklarken aşağıdaki şemayı kullanmışlardır.
Garrison’a göre [Garrison et al. (2000)] öğrenenlerin ve eğitmenlerin ortak paydada buluştuğu anlamlı bir eğitsel deneyim CoI tarafından sağlanmaktadır.
eKampüs++
CoI ve Bilgi Okuryazarlığı modellerinin daha önce oluşturulan eKampüs deneyimleriyle birleştirildiğinde yeni eKampüs’te;
- Öğrenenler arasındaki iletişimi güçlendirecek ve
- Yaşam boyu öğrenmeyi gaye edinmiş kişilerin sürekli gelişimini destekleyecek
eğitsel ortamı oluşturmak hedeflenmiştir.
Bu ortamın oluşturulmasında bireysel katkıdan grup katkısına yönelecek bir yapı benimsenmiştir.
[5] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Illiteracy_france.png
[6] D. Randy Garrison,Norman D. Vaughan, Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines, 2007
[7] Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (1999). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105.
Not: yeni bir kaynak buldum türkçe isteyenler erişebilir... "Araştırma Topluluğu Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Ebru Öztürk"
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...