Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

full mikroskop

 

BU BENİM ESERİM TÜRKİYE FİNALİSTİ

 

 

2006 YILINDA TAMAMLANMIŞTIR

FULL-MİKROSKOP PAYLAŞIM

UZAKTAN KONTROL EDİLEBİLİR MİKROSKOP

 

Projenin Amacı                  : Araştırma hastaneleri, Üniversite Laboratuarlarında kullanıp çöpe atılan preparatların ilköğretim okullarında ders aracı olarak kullanılması, preparat kitapçığı oluşturulması, internet üzerinde kontrol edilebilen mikroskop sistemi geliştirilerek tüm öğrencilerin kullanımına sunulması.

Projenin Hedefleri        : Kullanılıp atılan preparatların değerlendirilerek, okullarda kullanılmasıyla preparat sıkıntısını gidermek. Laboratuar ortamı olmayan okullardaki arkadaşlarımızın internet üzerinden kontrol edilebilen bir mikroskop yardımıyla bilginin paylaşımı esasında bu ihtiyaçlarının giderilmesi.

 

Özet

İlköğretim okullarının laboratuarlarında özellikle Doğu ve Güneydoğu da mikroskop olmayan, mikroskobu olup öğretmeni olmayan, inceleyecek preparatları olmayan arkadaşlarımızın bu sorunlarını çözmek için böyle bir proje yapmak istedik. Bu kapsamda üniversitelerde kullanılıp atılan mikrobik risk taşımayan preparatları çöpe atılmadan toplayıp bir kutu içinde ihtiyacı olan okullarla paylaşmak istedik. Ayrıca bir preparat kitabı hazırlayarak değişik preparatların nasıl hazırlandığı ve özellikleriyle ilgili bilgiler sunmayı hedefliyoruz. Mikroskop üzerinde yerleştirdiğimiz fotoğraf çekebilen ve canlı görüntü aktarabilen kameranın internet bağlantısını yaparak kullanmak isteyen okullarla paylaşmak istiyoruz. Bu amaçlar doğrultusunda mikroskobu internet üzerinden kontrol etmeyi başardık. www.e-laboratuvar.com adlı web sayfamızdan mikroskobu olmayan okullara şifre verilmek üzere giriş yapıp biyoloji laboratuarımızdaki mikroskobu kullanmalarını sağlayacağız. Bu modelin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yaygınlaştırılmasını talep edeceğiz.

 

 

Gerçekleştirilen Faaliyetler :

 

1- İnternet üzerinden kontrol edilebilecek bir mikroskop tasarımı için mikroskop üzerinde hangi bölümlerin hareketlendirileceği ve bunu nasıl olacağı konusunda tartışmalar yaptık. Makro vida, mikro vida ve objektiflerin hareketleri için dişlilerden oluşan bir tasarım yaptık. Preparatların tabla üzerine nasıl yerleştirileceği konusunda araştırmalar yaptık. Yaptığımız araştırmalar sonucunda bilgisayar kontrollü, otomobilleri kendi kendine yerleştiren bir otopark yapıldığını öğrendik. Bu sitemi projemizde preparat yerleştirmede kullanabileceğimizi düşündük. Fakat çok maliyetli olabileceğini öğrendik. Bu nedenle bu kısmı modelleyip sunmayı planladık. Fakat yinede preparatları tabla üzerine yerleştirmek için başka bir model düşündük. Bilgisayarların CD sürücülerinin uygun olabileceğini kararlaştırdık. Fakat CD sürücülerinin X ekseninde kendi hareketini sağlamasına rağmen Y ekseninde hareket sağlamamız gerekiyordu. Bunu için aşağı yukarı hareket sağlayacak arabaların cam kontrol motorlarının uygun olduğunu öğrendik. Yüreğir otogarı karşısında elektrikçilerden bu motoru temin ettik. Bu sistemlerde diğer kısımları hareketlendirmede kullanacağımız motorlar konusunda araştırmalar yaptık. Yaptığımız araştırmalar sonucunda yazıcılarda kullanılan step motorların bu proje için uygun olduğunu öğrendik. Bilgisayardan kontrollü hareket komutlarını bu motorlarla yapabilecektik. Bu motorları eski yazıcılardan sökebilecektik. Eski yazıcı bulmak için Şakirpaşa’ da İncirlik çöplerinin depolanıp satıldığı depolama alanına giderek her gün saat 16.00 ‘ da gelen çöpler arasında çıkan yazıcılardan step motorları söktürdük. Bu motorları ilgili yerlere monte ettirmek için Adana Devlet Hastanesi karşısındaki tornacılarla konuştuk. Konuştuğumuz tornacılar böyle ince bir iş için ayıracak zamanları olmadığını söylediler. Yılmadan sormaya devam ettik. Karşıyaka Sanayi Çarşısında Eser Torna sahibi Rıza ESER ile yaptığımız görüşmede. Bu işi yapabileceğini öğrenince çok mutlu olduk. Öncelikli işimiz Rıza ustaya mikroskobun çalışma sistemini anlattık. Hareket verilmesi gereken yerlere verdiğimi motorları monte etmesini istedik. Monte işlemleri sürerken bu modelin bilgisayar kontrolü için bir yazılım aramaya başladık. Hazır bir yazılım olmadığını ve yaptırmamız gerektiğini öğrendik. Uzun süre bu konuda oyalandık. Merkez Endüstri Meslek Lisesi Elektronik öğretmeni Mehmet GÜVERDİK’ in bu yazılım yapabildiğini öğrendik. Yapılan görüşmelerde böyle bir çalışmaya seve seve destek olacağını öğrendik. Tasarladığımız modeli anlattık. Step motorların uygun olduğunu öğrendik. Sanayide işleri tamamlanan modeldeki motorları denediğimizde motorların döndürmede zayıf kaldığını gördük. Daha güçlü motorlara ihtiyacımız vardı. Tekrar İncirlik’ten gelen çöp depolama alanına gittik fakat güçlü motorların olduğu yazıcılar bulamadık. Rehber öğretmenimiz okullarda daha önce bu tip yazıcılar olduğunu ve atıl durumda olanların bulunabileceğini söyledi ve yapılan telefon görüşmeleri sonunda Seyhan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nde bu tip yazıcıların demirbaştan düşüldüğünü ve Mithat Paşa İlköğretim Okulu’nda depolandığını öğrendik. Bu okuldan 4 adet, bir bilgisayar firmasından 1 adet atıl durumdaki nokta vuruşlu yazıcılardan step motorları söktük. Yapılan denemeler sonunda objektifleri ve Preparat yerleştirmede kullanacağımız CD sürücü asansörünü ( DC motor ) kontrol etmeyi başardık. Makro vida ve mikro vida için takılan sistemde sorun yaşadık. Motorlar çalışıyor fakat dişli ile sıkışma yapıyordu. Motorlar makro vida ve mikro vidayı çevirmede zorlanmıştı. Bu nedenle bu işi yapabilecek farklı motorlar araştırdık. Servo motor adı verilen motorların kullanılabileceğini öğrendik. Prototip üzerine tekrar monte ettirdiğimiz motorlar ile sistemi çalıştırmayı başardık.  Delphi yazılım diliyle Mehmet GÜVERDİK tarafından yapılan yazılımla mikroskobun objektiflerini kontrol etmeyi başardık. Mikroskop üzerine preparatı incelemek üzere 1 kamera ve ayrıca mikroskobun genel görüntüsünü almak için 2. kamerayı yerleştirdik. Şimdi internet üzerinde kontrol edilebilecek bir mikroskobumuz olmuştu. Bu modelin yaygınlaştırılması ve imkânları olmayan okullara öncelikli şifre verilip bu sisteminde kurulmasını istiyoruz. Bu prototipin bir laboratuar içinde çok sayıda yapılması ile uzaktan öğretim yapılabilecektir. Okullarımızda laboratuarda da kullanabileceğimiz bu prototipi projeksiyona bağlayıp, bilgisayar ile kontrol edip aynı anda tüm sınıfın inceleme yapabilmesi ve görüntü üzerinde tartışılmasını da  sağlayabiliriz.

 

2- Çukurova Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji bölümü ve Tıp Fakültesi preparat hazırlanan laboratuarları araştırdık. Yaptığımız araştırmalar sonucunda Tıp Fakültesinde yayma kan preparatları hazırlandığını ve atıldığını öğrendik. Çalışanlarla yaptığımız konuşmalarda bu preparatların mikrobik risk taşıyacağı konusunda hem fikir olduk ve bu preparatları kullanmamayı düşündük. Biyoloji Bölümü Araştırma. Görevlisi Recep Kara’nın karayosunları, ciğer otları ile çalışma yaptığını ve bu çalışmalarda hazırladığı preparatları kullandıktan temizleyip yeniden hazırladığını öğrendik. Recep Kara ile yaptığımız görüşmelerde bu preparatları bize verebileceğini öğrendik. Hazırlanan preparatların etrafına şeffaf tırnak ojesi sürerek yarı kalıcı preparatlar hazırladık. Bu preparatları hazırlamanın çok zor olduğunu öğrendik. Karayosunu ve ciğer otlarının değişik kısımlarından alınan örnekleri diğer okullardaki arkadaşlarımızla paylaşarak kitaplarda resimlerini gördüğümüz görüntüleri inceleme fırsatı vermiş olacağız.

 

3- Bazen arkadaşlar arasında derslerde anlamadığımız bazı konuları birbirimize daha kolay öğrettiğimizi fark ettik. Bu amaçla çocuk diliyle bir preparat ve mikroskop kitabı hazırlamayı düşündük. Çukurova Üniversitesinin preparat hazırlanan laboratuarlarında preparatların nasıl hazırlandığı konusunda araştırmalar yaptık. İnternet ve değişik kaynaklarda topladığımız bilgilerle bir preparat hazırlama kitabı tasarladık. Örnek olarak birkaç adet kitap oluşturduk. Projemizin sergilenmesi durumunda bu kitapları bastırıp diğer okullara dağıtılmak üzere Milli Eğitim Müdürlüğüne teslim edeceğiz.Böylece edindiğimiz bilgileri paylaşmış olacağız.

 

Kullanılan Yöntemler            :                            Problemin belirlenmesi

                                                                                       Verilerin toplanması

                                                                                       Modelin Tasarlanması

                                                                                       Tasarlanan Modelin Hazırlanması

                                                                                       Sonuç

 

Ulaşılan Sonuçlar                  : Atıl durumdaki preparatlar toplandı. Preparatlar resimleri çekildi. Preparat kitapçığı oluşturuldu. İnternet üzerinden kontrol edilebilen mikroskop prototipi yapıldı. Web sayfası açıldı. Proje sergisine kadar deneme yayını yapılmış olacaktır.

 

İlgili Çalışmalar                     : Mikroskop, TÜBİTAK yayınları, Ankara

www.bitkiseltedavi.com

http://egitek.meb.gov.tr/dersdesmer/son_deney/deneyler/deney01.htm

http://kitap.hakikatkitabevi.com/cgi-bin/cgi.exe/rehber/query=!28limid+!7C+mikroskop

http://tr.wikipedia.org/wiki/Mikroskop

http://www.centrallab.metu.edu.tr/bio/trk/anasayfa/cihazlar/c_04.ph

http://www.neseeczanesi.com/kantahlili.html

http://tr.wikipedia.org/wiki/Eritrosit

 

Proje Sonucu                         : Eğitimde eşitlik ilkesi çerçevesinde tüm ilköğretim öğrencilerinin bilgiye ulaşımı sağlanmış olacaktır. Okullara çok uygun maliyetle preparatlar dağıtılmış olacaktır. İnternet üzerinde kontrollü olarak mikroskopta inceleme yapılabilecektir. Preparat hazırlama ve örnek preparat kitabı arkadaşlarımız için kaynak kitap olacaktır.

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...