Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Yeşil Dünyamız STEM Etkinlik

 

 

 

 

Erken STEM 8-Hafta Blok Plan

 

STEM Tema              : Yeşil Dünyamız

Ana Disiplin              :  Fen Bilimleri                                              

Seviye                         : 4. Sınıf                                                                               

Süre                            : 40 * 8 Dakika

 

1.Hedef Kazanımlar

1.1. Ana disipline ait kazanımlar

Fen Bilimleri

  • İnsan ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimin önemini kavrar.
  • Çevreyi korumak ve güzelleştirmek için bir proje tasarlar.
  • Ülkemizdeki ve dünyadaki çevre sorunlarından bir tanesi hakkında bilgi toplar, sunar ve sonuçlarını tartışır
  • Dünyadaki bir çevre probleminin ülkemizi nasıl etkileyebileceğine ilişkin çıkarımlarda bulunur
  • Ülkemizdeki ve dünyadaki çevre sorunlarına yönelik iş birliğine dayalı çözümler önerir ve faaliyetlere katılır.
  • Yaşam alanlarının insan faaliyetlerinin olumsuz etkisinden korunması gerektiği çıkarımını yapar

1.2. Diğer STEM disiplinine ait kazanımlar 

Matematik

  • Cetvel kullanarak ölçüsü verilen bir uzunluğu çizer.
  • Nesnelerin çevrelerini belirler.
  • Şekillerin alanını standart olmayan uygun malzeme ile kaplar ve ölçer.
  • Bir kaptaki sıvının miktarını litre ve yarım litre birimleriyle tahmin eder ve ölçme yaparak tahmininin doğruluğunu kontrol eder.
  • Nesneleri gram ve kilogram cinsinden ölçer; bir nesnenin kütlesini tahmin eder ve ölçme yaparak tahmininin doğruluğunu kontrol eder.

Teknoloji

  • Herhangi bir kaynaktan erişilen bilginin ihtiyacına uygun olup olmadığına karar verir

Mühendislik

  • Öğrenci mühendislik dallarını araştırır ve çalışma alanlarını karşılaştırır.
  • Güncel ve disiplinler arası mühendislik dallarını tanır.

 

Sosyal Ürün Kazanımları

  • Öğrenci görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak fikirlerini ve bulgularını profesyonel hedef kitleye açık ve tutarlı olarak ifade eder ve tartışır.
  • İzleyicileri sunum hakkında bilgilendirir.
  • Sunum esnasında sesini ortama göre ayarlar.
  • Sunum esnasında, vurgu ve tonlamaya dikkat eder.
  • Sunum yaparken izleyicilerle göz teması kurar.
  • Sunumu için gerekli program/teknikleri kullanır.
  • Sunumu dil ve anlatım yönünden değerlendirir.
  • Sunumu içerik yönünden değerlendirir.
  • Sunum yapan kişiyi sesini ve beden dilini etkili kullanma yönünden değerlendirir
  • Sunum sonrasında izleyicilere geri bildirim fırsatı tanır.

 

Fırsat Kazanımları

  • Günlük yaşamında sıklıkla kullandığı maddeleri saf madde ve karışım şeklinde sınıflandırır ve aralarındaki farkları açıklar

NOT: Etkinlikler sırasında “fırsat kazanımı” terimi kullanılmıştır. Ana disiplin olan fen bilimlerinde üst sınıflardaki farklı temalarla ilişkili olan etkinlik kazanımları etkinlik içerisinde “fırsat kazanımı” olarak belirtilmiştir.

2. Kullanılacak Materyaller:

2.1.Malzemeler

Projede kullanılabilecek alternatif beş set önerilmiştir. Her beş set için kullanılacak ortak malzemeler şırınga, pipet, ip ve serum hortumlarıdır. Öğretmenler ulaşabildikleri setlerden hepsini veya uygun olanları etkinlik öncesinde hazır bulundurur.

  1. Set

Lego

Lego parçaları ve lego zemini

  1. Set

Makedo Aparatları

Makedo birleştirme sistemi ile   atılmaya hazır gündelik malzemeleri çeşitli şekillerde birleştirerek pek çok şey yaratabilirsiniz. Makedo oyun yolu ile çocuklarda geri kazanmayı, çevre duyarlılığını pekiştirir, makedo parçaları ve çocukların dokunuşuyla etraflarında gördükleri malzemeler birer hayal gücü nesnesine dönüştürür. 

3.Set 

Öğrencilerin evlerinden getirecekleleri karton, plastik gibi her türlü atık madde aynı cinsler birarada olacak şekilde ayrıştırılır. ( boş kâğıt ya da plastik kutular, tahta parçaları, kumaş parçaları, kapaklar, ipler vb)

  • Alçı
  • Kil
  • Sulu boya
  • Okul bahçesinden toplanacak dal ve yaprak parçaları
  • Su
  • Plastik küvet
  • Plastik beherglas
  • Cetvel
  • Açıölçer
  • Bant ve hamur yapıştırıcı
  • Toprak, çakıl taşları ve yapraklar

 

  1. Set

Tomtect Malzemeleri

Tomtect, plastik birleştirme parçaları da içeren bir ahşap yapı oyuncağı ve modelleme malzemesidir.
Ahşap Parçalar ve onları tutturmaya yarayan ve aynı zamanda menteşe görevi gören bağlantılar sayesinde sınırsız sayıda yapı ortaya çıkar: Köprüler, binalar, hayvanlar, arabalar, uçaklar… Hayal gücünü, motor becerileri, odaklanmayı, üç boyutlu uzayda materyalleri organize etme becerilerini geliştirir. 

  1. Set

Zometool Araçları

Zometool yaşadığımız dünyaya geometri, kimya ve biyolojinin gözlüğüyle bakabilmek için mükemmel bir araçtır. Benzersiz inşa özellikleri ile doğadaki formları mükemmel biçimde modelleyerek keşfetmemizi sağlar.  

 

Ürün geliştirme için 5 set önerilmiş ve gruplara sınırlama getirilmemiştir. Öğrencilerin ürün geliştirmede farklı setleri bir arada kullanabileceklerdir.

 

2.2. Defterler

(Defterleri planın sonunda Ekler kısmında bulabilirsiniz. )

  • Bilgi edinme defteri
  • Fikir geliştirme defteri
  • Ürün geliştirme defteri

 

3. Bilgi Temelli Hayat Problemi (BTHP)

3.1. BTHP

Mühendislik Harikası” olarak nitelenen Asuvan Barajı ve baraj gölünde meydana gelen sorunlar nedeniyle insanlar ve diğer canlılar bir sel tehdidi altındadır. Bilim insanları baraj yakınlarda volkanik hareketler tespit etmişlerdir. Asuvan Sel önlem ve müdahale ekibinde çalışıyorsunuz. Asuvan Barajı, barajın bulunduğu yerdeki ekosistemi de içeren bir model üzerinde gösterebileceğiniz ve insanları hızlı bir şekilde tahliye edecek hidrolikli, can simdi atabilen, bir kurtarma aracı tasarlayınız.

4. Sınırlamalar

Kurtarma aracı kullanılmadan once volkanik patlama gerçeleştirilmeli ve barajdan su akışı olmalıdır.

İnsanlar akıntıya kapılmış olabilirler, kurtarma aracı akıntıya kapılmış insanları kurtarmalıdır.

İnsanlar çatıda olabilirler, kurtarma aracı çatıdaki insanları alabilmelidir.

Kullanılacak boru, ip vb. malzemelerin fikir geliştirme aşamasında ölçüleri belirtilmelidir.

Baraj gölünün tahmini hacmini belirleyerek ölçülü su dökmeniz gerekmektedir. Ölçüler fikir geliştirme aşamasında belirlenmelidir.

Dökülen suyun sunum yapılan ortama akmaması için önlem alınması gerekmektedir.

Kullanılacak malzemeler kullanılmadan önce tespit edilmeli ve öğretmene onaylatılmalıdır.

 

5.Ders İçeriği

Genel Ön Hazırlık

• Öğretmen, sınıf mevcudu ve oluşturacağı grup sayısı kadar portfolyo dosyası hazırlar. ( Bilgi Edinme, Fikir Geliştirme, Ürün Geliştirme vb grup portfolyo dosyası )

 

1. Hafta (Derse Giriş /  BTHP tanıtımı)

“Herkes Yerinde, Göç Et”

Süre: 30 dakika

Ön Hazırlık

Etkinlik Ön Hazırlık

  1. Öğrenciler 4-6 kişilik gruplara ayrılacak şekilde planlama yapılır.
  2. Öğrenciler sınıfa gelmeden önce ( dış mekanda olabilir ) tebeşirle zemine grup sayısı kadar ekosistemleri sembolize eden daireler çizilir.
  3. Her dairenin içine bir ekosistem ismi yazılır.

Çöl

Göl

Orman

Deniz

Okyanus

Akvaryum vb.

  1. Kâğıtlara biribirinden farklı ve öğrenci sayısı kadar canlı isimleri yazılır. Kedi, buğday, aslan, kartal, sazan balığı, hamsi, elma, nilüfer, su mercimeği, fare, kurbağa, şahin vb.
  2. Öğrencilerle bu etkinlikte öğretmen tarafından verilecek 3 yönerge olduğu söylenir. Bunların; “Herkes Yerinde”, “Anlat bakalım”, “Göç Et” olduğu söylenir.

 

1.2. Ders Akışı

Birinci Adım

Öğretmen: Her öğrenciye bu ekosistemlerde yaşayan bir canlı ismi verir.

Kaktüs

Balık

Kurbağa

Köpek Balığı

Çam vb.

Müzik verilir ve öğrenciler serbest hareketlerle müzik eşliğinde dans ederler. Müzik durdurulur ve öğretmen komutlardan birini söyler.

Öğretmen : “Herkes Yerinde” dediğinde; öğrenciler ait olduklara ekosistemde kalacaklardır. Öğrencideki canlı köpek balığı ise deniz ekosisteminde yer almalıdır.

Öğretmen: “Anlat bakalım” dediğinde bulundukları ekosistemi grup olarak anlatmaya başlarlar.

Müzik verilir ve öğrenciler serbest hareketlerle müzik eşliğinde dans ederler. Müzik durdurulur ve öğretmen komutlardan birini söyler.

Öğretmen : “Göç Et” dediğinde; öğrenciler ait oldukları ekosistemin dışında başka bir ekosisteme göç etmelidir.   

Öğretmen: “Anlat bakalım” dediğinde bulundukları ekosistemi grup olarak anlatmaya başlarlar.

Öğrencideki canlı deniz ekosistemine ait ve öğrenci çöl ekosistemine göç etmişse neler hissettiğini anlatmalıdır.

Öğrencideki;

Canlı ; Kaktüs

Ekosistemi : Çöl

 

Göç et komutuyla öğrenci Buzullara göç etmiş ise; Buzullarda bir kaktüs ne yapar ? Nasıl bir tepki verir? Canlandırmaları istenir.

 

BTHP’ye Geçiş Etkinliği

Ön Hazırlık

1-      Öğretmen öğrencilerden bir çember oluşturmalarını ister.

Öğretmen: İnsanların doğal dengeyi nasıl bozduğunun sayısız örnekleri bulunmaktadır. Ekolojik ilişkiler çok karmaşıktır ve bazen hiç beklenmedik sonuçlar verebilir. Bu gibi olaylara ”Ekolojik Bilmeceler” de denilmektedir.

Mısır’da Nil Nehri üzerinde 1968 yılında, zamanın “Mühendislik Harikası” olarak nitelenen Asuvan Barajı yapılmıştı. Asuvan Barajı, yararları yanında bir çok ekolojik dengesizliklere sebep olmuştur.

  1. Asuvan Barajı ile yaşanan ekolojik dengesizlikler neler olabilir?

Öğrencilerin tabletlerinde arama motorunda belirtilen soru ile ilgili araştırma yapmaları ve 3 dakika içinde grup cevaplarının alınacağı söylenir. Öğrenciler tarafından verilmesi beklenen olası cevaplar

 

Delta tarafında kalan topraklar çoraklaşmaya başladı.

Nehir ağzındaki denizde yaşayan balık türlerinin çoğu yok oldu.

Yabancı uyruklu insanlarda daha fazla olmak üzere karaciğer hastalıkları arttı.

 

 

BTHP Açıklama

Süre: 10 dakika

Ön Hazırlık

  1. BTHP sunum olarak yansıtılır ve öğrenci sayısı kadar fotokopi ile çoğaltılır.

Mühendislik Harikası” olarak nitelenen Asuvan Barajı ve baraj gölünde meydana gelen sorunlar nedeniyle insanlar ve diğer canlılar bir sel tehdidi altındadır. Bilim insanları baraj yakınlarda volkanik hareketler tespit etmişlerdir. Asuvan Sel önlem ve müdahale ekibinde çalışıyorsunuz. Barajı, barajın bulunduğu yerdeki ekosistemi de içeren bir model üzerinde gösterebileceğiniz ve insanları hızlı bir şekilde tahliye edecek hidrolikli, can simdi atabilen, bir kurtarma aracı tasarlayınız.

 

BTHP’de geçen ekosistem, hidrolik, model sözcüklerinin anlamı hakkında tabletlerinden bireysel araştırma yapmaları ve paylaşmaları istenir.

• Ardından BTHP’yi gerçekleştirmek için uyulması gereken sınırlamalar öğrencilere tek tek açıklanır. (Öğretmen, BTHP başlığı altındaki “sınırlamalar”ı bir slayt üzerinde öğrencilerle paylaşır.)

• Öğrenciler BTHP’yi gerçekleştirmek için, etkinlik ön hazırlıkta ayrıldıkları gruplarda çalışır (Uyarı: Grupların ilgi ve beceri açısından karma olmasına özen gösteriniz.)

  • Öğretmen BTHP’ nin ve sınırlamaların yazılı olduğu slayt çıktısını sınıfta herkesin görebileceği bir yere asar ve proje bitene kadar sınıfta asılı kalmasını sağlar.

 

 

2.Hafta (Deneme / Bilgi Edinme):

2.1. Ön Hazırlık:

1. Öğretmen etkinlik öncesinde öğrencilerin liste olarak verilen mesleklerle ilgili araştırma yaparak sınıfa gelmelerini ister. Her öğrenci birden faza meslek araştırabilir. Araştırmaları her meslek ayrı olacak şekilde küçük kâğıtlara yazarak sınıfa getirmeleri istenir. Öğretmen gruplara Araştırma Kayıt ( Bilgi Edinme ) Defterlerini dağıtır.

2. Yazılan kâğıtlar öğretmen tarafından toplanır.

3. Bez torbaya atılır.

 

2.2. Ders Akışı:

Birinci Adım

“Beni Bul “

Süre         : 15 dakika

Öğretmen: Öğrencilerden bir çember oluşturmalarını ister. Çemberin ortasına bir ebe gelir. Öğretmen ebenin bez torbadan meslek ismi yazılı bir kâğıt çekmesini ister. Ebenin o mesleği tanıtması istenir. Her öğrenci bez torbadan çektiği ve düz metin larak yazılı mesleği aşağıdaki formatta sunması istenir.

Ebe “Beni Bul” der. Mesleği aşağıda örneği bulunan formatta tanıtmaya başlar.

Ebenin öncelikle sessiz sinema oynar gibi o mesleği beden dili ile tanıtması istenir.

Sonra aşağıdaki formatta adım adım cümleler söylemesi ve her cümleden sonar duraklaması ve gruptan cevap gelmediğinde ikinci cümleye geçmesi istenir.

Doğada çalışırım.

Oluşabilecek sorunların önlenmesi ve çözülmesi için girişimlerde bulunurum.

Fabrika atıklarının insan sağlığına zararlı gelmeye başladığı miktarı saptarım.

Su, hava ve toprak ortamlarında kalite kontrolleri yaparım.

………………..

Mesleği tahmin eden öğrenci ebe olur. Ebe çember içine geçmeden tüm grup tahmin edilen meslek çalışanın beden dili ile taklidini yapar.

Torbadan başka bir meslek kağıdı çekilerek etkinlik devam ettirilir.

İkinci Adım

“Bizimle Paylaş”

Süre                : 15 dakika

Araç-gereç     : Meslek resimleri

 

Öğretmen: Perdeye değişik mesleklere ait görüntüleri yansıtır. Bir meslek görüntüsünden diğerine geçilmeden sunum durdurulur ve o mesleğin ismi söylenir.

Tüm mesleklerin görüntüleri izlendikten sonra perdedeki görüntü kapatılır.

Çevre mühendisi ne iş yapar, https://www.youtube.com/watch?v=Y25qnb-qOx0

Mekatronik mühendisi ne iş yapar, https://www.youtube.com/watch?v=LL2ONsWWF_c videolarından kesitler izletilir. Listede olup videosu gösterilmeyen mesleklerle ilgili sınıftaki öğrencilere ”Bizimle Paylaş” denilerek o meslekle ilgili derinlemesine bilgilere sahip öğrencilerin bilgilerini paylaşmaları istenir.Meslek paylaşımı yapacak öğrenci paylaşıma geçmeden once tüm grup ”Bizimle Paylaş” der.

Üçüncü Adım

Ön Hazırlık

Her grup üyesi aşağıda belirtilen mesleklerden birini yapılacak etkinlik bölümünde seçer. Birden fazla kişi aynı mesleği seçebilir ama hiçbir mesleğin boşta kalmamasına dikkat edilmelidir.

  • Çevre mühendisi
  • İnşaat mühendisi
  • Peyzaj mimarı
  • Mimar
  • Mekatronik mühendisi
  • Elektronik mühendisi
  • Makine mühendisi
  • Çevre bakanı
  • Vali
  • Kaymakam
  • Arama kurtarma ekibi üyesi( AKUT vb )
  • Kurtarma aracı kullanma ekip üyesi

 

Öğretmen: Tahtaya meslekleri liste olarak yazar veya sunum olarak yansıtır.

Meslekler:

  • Çevre mühendisi
  • İnşaat mühendisi
  • Peyzaj mimarı
  • Mimar
  • Mekatronik mühendisi
  • Elektronik mühendisi
  • Makine mühendisi
  • Çevre bakanı
  • Vali
  • Kaymakam
  • Arama kurtarma ekibi üyesi (AKUT vb)
  • Kurtarma aracı kullanma ekip üyesi

 

Öğretmen: Mesleklerin karşısına aşağıdaki ölçüm araçlarından hangilerini yazılabileceğini sorar. Öğrencileriden tabletlerini çıkarmalarını aşağıdaki ölçüm altelerini araştırmalarını mesleklerin karşısına grup olarak o mesleğin kullanbileceği ölçüm araçlarını yazmalarını ister. Liste olarak verilen mesleklerden hangilerinin meslekleriyle ilgili hangi ölçüm araçları kullandığı tahtada eşleştirilir. Örneğin metre ile vali eşleştirilebilir mi? Vali iş gereği metre kullanır mı? şeklinde sorular sorar.

 

Ölçüm Aletleri

Mezura, Şerit Metre,Terazi, Açıölçer, Pergel, Cetvel, Lazlerli ölçüm aleti, Termometre, Kumpas, Pedometre, Pistole, Takeometre, Radar, Işık Ölçer, Barometre, Hidrometre, Higrometre, Galvanometre, Eğimölçer, Makmetre, Stackmat zamanlayıcısı, Sismograf, Logometre, Avometre, Tansiyon aleti ya da kan basıncı ölçer, Venturi metre, Durometre, Sekstant, Frekans ölçer, Fotometre, Girişimölçer, Kalorimetre, Çiftölçer, Polarimetre, Radyometre, Tansiyometre, Magnometre, Altimetre, Dozölçer, Anemometre, Akışmetre, Multimetre, Ampermetre, Voltmetre

BTHP hatırlatılır. Sekiz hafta sonunda, tasarlanacak kurtarma aracı ve yapılacak model için öğrencilerin araştırma yapması gerektiği vurgulanır.

 

Öğretmen: Öğrencilerin tabletlerinden, https://maps.google.com adresinden; Asuan, Asvan, Mısır uydu görüntülerini incelemeleri ister. Asuan baraj gölünü incelemelerini ve model oluşturuluncaya kadar ilk taslak çiziminde hangi mesleklerin daha aktif görev alacağının ve taslak çizimde kullanılacak ölçü aletlerinin belirlenmesi istenir.

Taslak üzerinden ekosistem modeli tasarımında ( baraj, yanardağ, göl vb ) hangi mesleklerin, kurtarma aracı yapımında hangi mesleklerin daha aktif rol alınacağının belirlenmesi için araştırma yapmaları istenir.


Bilgi defterini öğrencilere dağıtılır. Yazıcının görevi vurgulanarak, öğrencilerin yaptığı araştırmalar doğrultusunda bilgi defterinin doldurulması sağlanır.
• Öğretmen defterdeki her bir soru için ayrı zaman vererek, tüm soruların cevaplanmasını sağlar ve süreçte grupları takip eder. Bilgi defterindeki ilk soru, araştırma yapmadan öğrencilerin ön bilgisini ölçmek amaçlı sorulmuştur.
• Öğrencilerin ilk üç soruyu hızlı ve düzgün bir şekilde cevaplayıp, araştırmalarına odaklanmaları sağlanmalı ve dersin son 5-10 dakikasında araştırma bulguları öğretmenin rehberliği eşliğinde sınıfla paylaşılmalıdır

 

 

3. Hafta (Deneme / Fikir Geliştirme):

3.1. Ön Hazırlık:

• Fikir geliştirme defteri her grup için bir tane olmak üzere fotokopi çekilir.

3.2. Ders Akışı:

Bu aşamada yapılacak olan etkinliğin amacı öğrencilerin süreç içerisinde düşünme becerileri geliştirme, hayal etme ve fikir geliştirme aşamasının önemi üzerinde odaklanmaktır. Çalışmada öğretmen tarafından yapılan gözlemlerin gözlemlenebilir davranış olarak sunulduğu bir geri bildirim süreci yaşanacaktır.

Öğretmen: Parmaklarını birleştirip, avuç içi çukur olacak şekilde elini öğrencilere doğru uzatır. Avucumda ne var ? diye sorar. Öğrencilerden bir şey yok, parmağınızda yüzük var, eliniz kızarmış gibi cevaplar gelebilir. Öğretmen tekrar sorar avucumda ne görüyorsunuz? Her grubun masasına doğru yürüyerek soruyu tekrarlar. Hayal edin avucumda ne görüyorsunuz ?

Gelen cevaplardan sonra Avucumda kırmızı bir şey var, ne görüyorsunuz ?

Gelen cevaplardan sonra Avucumda kırmızı ve yuvarlak bir şey var, ne görüyorsunuz ?

Elma cevabının gelmesi beklenir. Elma deyince aklınıza neler gelir ?

Google’da arama çubuğuna elma yazıp görsellerde arama yaptığınızda hangi resimlerle karşılaşırsınız?

  • Ağaçta elma
  • Amasya elması
  • Elma suyu
  • Sağlıklı yaşam
  • Elma kurtçuğu
  • Elmalı turta

Bunların dışında hangi resimlerle karşılaşırsınız?

  • Elmalı şeker
  • Elma dilim patates
  • Elma ve Newton( Bu cevabı veren öğrenciye Newton kimdir diye sorulabilir)
  • Apple ve IPAD
  • Steve Jobs

Peki neden Apple Firmasının sembolü yarım elmadır?

Öğretmen: Öğrencilerin grup olarak 3 dakika içerisinde sorulan soruya cevap vermesi ister. Tüm gruplar dinlenir.

Not: Amerika Birleşik Devletleri'nin en çok bilinen bilgisayar firması olan Apple ilk kurulduğu zamanlar bir elma çeşidinin adı olan "Macintosh" ismiyle anılıyordu.

Steve Jobs İncil’de yer alan Adem ileHavva’daki  elmayı kullanmaya başladı. daha sonra simgeyi değiştirdi ve günümüzdeki “ısırılmış elma” logosunu kullanmaya başladı, sebebi ise bilgisayarın atası sayılan insana saygısından dolayı bu logoyu tercih etti.

 

Öğretmen: “Hayal edebilirseniz yapabilirsiniz. Her şeyin bir fareyle başladığını hiç aklınızdan çıkarmayın. – Walt Disney “ sözünü etkileşimli tahtaya yansıtır. Sözle ilgili öğrencilerin görüşleri dinlenir.

BTHP’ yansıtılır. Öğrencilerden BTHP’yi gerçekleştirmek için hayal etmenin önemli olduğu ve grup olarak ortaya atılan fikirlerin hepsinin önemli olduğu ve dinlenmeye değer olduğunu belirtir. Fikir geliştirme sürecini başlatır ve yazıcını görevini hatırlatır.

Öğretmen: Fikir geliştirme defterleri her gruba dağıtır. Öğrenciler, fikir geliştirme aşamasında müdahale etmeden ve sınırlamalar getirmeden tüm fikirlerini fikir geliştirme defterlerine yazmaları konusunda teşvik edilir.

 

NOT: Bu aşamada öğretmenin grupları dolaşarak, öğrencilerin geliştirdikleri fikirleri dinlemesi ve süreci gözlemlemesi beklenmektedir.

Öğretmen: Son fikir seçme aşamasında, öğrencilerin uygulanabilir bir fikri seçmesine destek olur. Etkinlik sonunda, fikir geliştirme defterleri grup portfolyosuna yerleştirilir.

 

 

4. Hafta (Destekleme / Ürün Geliştirme):

4.1. Ön Hazırlık:

Bir önceki etkinlikte grupların önerilen 5 malzeme setinden hangisini kullanacaklarının tespit edilmesi gerekmektedir. Grup sayısı kadar malzeme hazır bulundurulur.

• Ürün geliştirme defteri her grup için bir tane olmak üzere fotokopi çekilir.
• Ürün geliştirmede kullanılacak malzemeler, grup sayısı dikkate alınarak önceden hazırlanır.
• Dersin sonunda, ürün geliştirme defterleri grup portfolyosuna yerleştirilir.


1- Grup sayısı kadar cetvel, kalın koli bandı, makas, naylon ip, sargı bezi, spagetti makarna öğretmen masasında hazır bulundurulur.

Bu aşamada yapılacak olan etkinliğin amacı öğrencilerin süreç içerisinde zaman planlaması, takım çalışması, görev paylaşımı ve ürün geliştirme aşamasının önemi üzerinde odaklanmaktır. Çalışmada öğretmen tarafından yapılan gözlemlerin gözlemlenebilir davranış olarak sunulduğu bir geri bildirim süreci yaşanacaktır.

4.2. Ders Akışı:

Birinci Adım

Süre: 15 Dakika

Öğretmen: “ Dr. William Gilbert’in” hayatından bir kesiti öğrencilere anlatır.“ 1.500 ‘lü yıllarda elmasın demiri mıknatıs yaptığına inanılıyormuş. 1.600’lü yıllarda yaşayan bir bilim insanı olan Dr. William Gilbert 75 elmas harcayıp yaptığı deneylerle bunun yanlış olduğunu ispatlamıştır. Dr. William Gilbert ‘in bütün bu denemeleri yapmasını ve yılmamasını sağlayan nedir? “ diye sorulur.

 

Öğretmen: Öğrencilerden aşağıdaki cevapların gelmesini bekler.

1-    Umut

2-    Merak

3-    Motivasyon

Öğretmen: Her gurubun masa üzerinden 1 makas, 1 koli bandı, 1 paket spagetti makarna, 1 sargı bezi ve naylon ipten 1 metrelik 5 adet ipi ölçerek almasını ister.

Öğretmen: Masa üzerinde bulunan malzemelerin neden getirilmiş olabilceğini tahmin etmelerini ister. Gruplar malzemelerini grup masalarına alırlar.

Öğretmen: 5 dakika içerisinde en yüksek kuleyi yapan grubun kazanacağını ve kulenin en sütünde sargı bezinin olması gerektiğini ifade eder. Sadece masa üzerinde bulunan malzemenin kullanılması gerektiği ve süre bittiğinde ellerin kuleden çekileceği ve kulenin ayakta kalmasının beklendiği söylenir.

Bu etkinlikte beklenilen grupların fikir geliştirme ve planlama yapmadan süre baskısı altında hızlı bir şekilde kule tasarımına geçmesidir. Öğretmenin kalan süreyi sık sık hatırlatması ve gruplar üzerinde stres oluşturması gerekmektedir. Süreç içerisinde öğretmenin her grubu izlemesi ve takım çalışması üzerine geri bildirimler için hazırlıklı olması gerekmektedir.

Öğretmen: Sürenin bittiğini ilan eder ve grupları tebrik eder. “Bu çalışmayı tekrar yapacak olsanız neleri farklı yapardınız” sorusunu yönelterek gruplardan cevap ister.

Çin'in iç Hunan eyaletindeki bir inşaat firması, çelik yapı malzemeleriyle 30 katlı bir oteli tam 360 saatte, yani 15 günde tamamladığını gösteren video izlenir. https://www.youtube.com/watch?v=kHZF4Mjho5U Binan sağlam olup olmadığı ve bu kadar kısa sürede nasıl yapıldığı sorgulanır.

Aslında bina yapılmadan önce bina yapımında görevli inşaat mühendisi, elektrik mühendisi, elektronik mühendisi gibi birçok takım üyesinin birlikte fikir geliştirme ve ürün geliştirme aşamasında planlama yaptıkları ve bu planlama ile kısa sürede bir oteli tamamladıkları buldurulur ve öğretmen tarafından tamamlanır.

 

Öğretmen: Gruplara gözlemlerine göre geri bildirim vererek 5 dakikalık sürenin 2 dakikasında fikir geliştirme, ürün geliştirme ve takım çalışması üzerinde bir planlama yaparak kuleyi tekrar yaptıklarında nelerin farklı olacağını sorgulatır.

 

 

 

 

 

 

 

İkinci Adım

Süre: 25 Dakika

 

Öğretmen: BTHP’yi sınıfa tekrar hatırlatır. Sınırlamalar vurgulanır.
Öğrencileri grup portfolyo dosyalarındaki geliştirdikleri fikirleri tekrar
gözden geçirmelerini ister. Ürün geliştirme defterleri her gruba dağıtır. Öğrenciler, ürün geliştirme aşamasında müdahale etmeden ve sınırlamalar getirmeden fikir geliştirme aşamasında tasarlanan ürünün ürün defterlerine çizimleri konusunda teşvik edilir. Çizicinin geliştiren fikir doğrultusunda taslağı çizmesi sağlanır.

Öğretmen: Grup satın alma görevlilerin ürün geliştirmede kullanacakları malzemeleri öğretmen masası üzerinden almalarını ister.

Öğrenciler, malzemeleri inceler ve hazırladıkları ilk taslakları gerçekleştirip
gerçekleştiremeyeceklerini tartışarak karar verirler. Taslak eldeki malzemelerle gerçekleştirilebilir ise ürün geliştirmeye geçilir.

İlk taslak, eldeki malzemelerle ürünü geliştirmeye uygun değil ise öğrencilerden
malzemelere uygun ikinci bir taslak çizmeleri ve ürünü geliştirmeleri istenir. Grupların bir sonraki derste kullanmayı düşündükleri farklı malzemeler varsa öğretmen onayı ile haftaya getirmeleri planlanır.

NOT: Gruplara sınırlamalar hatırlatılır. Ekosistem modeli ve tasarlanan kurtarma aracının bu model üzerinde işlevsel olarak çalıştırılması gerektiği belirtilir.

NOT: Proje sunumlarında proje maliyeti belirtileceğinden, maliyet hesaplaması yapılması ve en uygun maliyete en verimli şekilde proje gerçekleştirilmesi için kullanılacak malzemelerin tespitinin önemi hatırlatılmalıdır.

 

5. Hafta (Destekleme-Derinleşme / Ürün Geliştirme):

 

5.1. Ön Hazırlık:

1-Plastik top yeteri kadar litrelik su şişesi alınır.

2-Su şişelerinin üzerine tasasarlanan ekosistemde bulunan ve bulunmayan canlı resimleri yapıştırılır.

3-Şişeler bowling oyunundaki gibi belli bir mesafeye bırakılır.

4-Öğrenciler 4-6 kişilik gruplara ayrılır.

 

1.2.  Ders Akışı:

Birinci Basamak

Süre: 10 Dakika

Birinci Adım

Öğretmen: Her gruptan bir öğrencinin sırasıyla topu şişelere atmasını ister. Yıkılan şişelerden bulunduğunuz ekosistemde yaşayanları doğru olarak tahmin eden öğrencinin grubuna şişe sayısı kadar puan verilir. Tasasarlanan ekosistemde bulunan canlı isimleri listelenir. Etkinlik sonunda en çok doğru tahminde bulunan grup alkışlanır.

 

İkinci Adım

Ön Hazırlık:

1- Araba, fabrika, ağaç, insan resimleri hazırlanır.

2- Resimler öğrencilerin boyunlarına iple veya yakalarına yaka kartı şeklinde asılır.

Öğretmen: Üzerimizde araba, fabrika, ağaç ve insan resimleri bulunmaktadır. İşaret verdiğimde canlandırmalar yapacağız.

Araba olan öğrencilerin canlandırma yaparak ve duman çıkartan arabalar gibi gezinmeye başlamalarını ister.

Ağaç olan öğrenciler dumanları yok etmek için çaba gösteren ağaçlar olmalarını ister.

Fabrikalar çalışmaya başlar ve duman salarlar.

İnsan resmi olan öğrenciler günlük yaşamdaki değişik işlerde çalışan insanları canlandırmaları istenir.

NOT: Dumanları temsilen karton kullanılır. Öğrenciler canlandırma yaparken öğretmen siyah kartonların yerlerini değiştirir. Ağaçlar çok çalışıyorlarsa kartonlar ortamdan uzaklaştırılır. Arabalar ve fabrikalar çok çalışıyorlarsa ağaçların üzerine kartonlar asılır ve daha çok çalışmaları istenir. İnsanların ve ağaçların üzeri örtü veya kartonlarla kaplanır.

İkinci Basamak

Süre    : 5 dakika

Birinci Adım

Öğretmen: Ormanın içinde patika bir yolda yürüyorsunuz, etrafınızdaki ağaçları, ormandaki canlıların seslerini ve ağaç dallarının rüzgârda çıkardıkları sesleri, toprağın kokusunu, rüzgarın uğultusunu hayal ediniz. Duyduğunuz seslere uygun hareket ediniz. ( Doğa sesleri dinletilir)

 

İkinci Adım

Öğretmen: Müziği belli aralıklarla keseceğim, müzik kesildiğinde ormanda karşımıza ne çıkacağını bilmediğimiz için vücut şeklimizi bozmadan donalım.

NOT: Uygulama gerektiği kadar yenilenir.

 

Üçüncü Basamak

Süre : 10 dakika

Öğretmen: Evden getirilen tasnifi yapılmış atık malzemeler ve önerilen set malzemeleri tanıtır.

Lego, Makedo, Tomtect Malzemeleri, Zometool Araçları, kâğıtlar, karton kutular, yapıştırıcı, alçı, su, tahta, değişik boyutlarda taşlar, cam kavanoz, karbonat, sirke, kırmızı kumaş boyası, deterjan, bahçeden toplanmış dallar, yapraklar, kozalaklar, değişik meyve ve tohum örnekleri, değişik bitki ya da hayvan modelleri, atık malzemelerden toplanılan her türlü materyal ( boş kağıt ya da plastik kutular, tahta parçaları, kumaş parçaları, kapaklar, ipler vb)     

 

Birinci Adım

Öğretmen:

Öğrencilerin malzemeleri masalarının üzerine çıkarmaları istenir. Bir orman ve göl ekosisteminin olduğu model hazırlamaları söylenir.

Grupların Masalarının üzerini  boşaltması istenir ve üzerine ekosistem modelinin hazırlanacağı tahta/karton/lego zemini vb.  konur. ( Her grubun tercih edecek ) Tahtanın üzerine kavanoz( yanardağ modeli yapmak için) konulur.

Fırsat Kazanımı: Günlük yaşamında sıklıkla kullandığı maddeleri saf madde ve karışım şeklinde sınıflandırır ve aralarındaki farkları açıklar

 

Süre : 15 Dakika

İkinci Adım

Alçı kullanacak grubun kendi masası üzerinde alçılarını yoğurmaya başlaması söylenir. Alçıyı hazırlayan grup tahta üzerine dökerek dağ, göl, yükselti şekilleri vermeye çalışır. Lego, makedo gibi diğer malzemleri kullanan gruplar bu malzemeler ile tasarımlarını yaparlar.

Tahtaya alçı ile şekil verildikten sonra hayvan ve bitki modelleri ve göl kenarına taşlar alçı kurumadan yerleştirilir. Yanardağ modelinin içerisine karbonat, deterjan ve kırmızı kumaş boyası konulması istenir. Sirke eklendiğinde yanardağ modelinin püsküreceği belirtilir.

 

NOT: Fuar sırasında sonra kavanoz içerisine sirke eklenerek yanardağın püskürmesi izleneceği belirtilir.

 

 

6. Hafta (Destekleme-Derinleşme / Ürünü Test Etme):

6.1. Ön Hazırlık:

  • Bilişsel süreç mühendislik rubriği incelenir ve öğrenci sayısı kadar çıktısı alınır.

 

• BTHP’ yi ve sınırlamaları hatırlatıp, ilgili slaydı tahtaya yansıtır. IPAD kullanılan okullarda öğrencilerin BTHP ve sınırlamaları IPAD’lerinden grup olarak gözden geçirmeleri istenir.

 

• Gruplar ürünlerini geliştirirken öğretmen grupları gezerek tasarım aşaması hakkında bilgi alır.

 

6.2. Ders Akışı:

Süre           : 20 dakika

Araç-gereç            : Ekosistem Modeli ve Kurtarma Aracı Malzemeleri

Birinci Adım

“Yanardağ Aktif”

Öğretmen:  Ekosistem modeli oluşturulduktan sonra öğrenciler, 3-4 kişilik gruplara ayrılır. Her grubun, kurdukları ekosistemdeki canlı ve cansız elemanların bir listesini yapmaları istenir. Öğrencilerden, oluşturdukları listedeki bir canlı öğeyi seçmeleri ve onun kimliğine girmeleri istenir.

Öğretmen: Yanardağ aktif hale geçti, bu ekosistemde sizin için ne gibi değişiklikler olabilir? Hangi sorunlar baş gösterebilir?

Doğaçlamalar izlenir.

İkinci Adım

Ön Hazırlık

1-      Ekosistem modeli üzerine yerleştirilen canlıların isimleri kâğıtlara yazılır.

2-      Sınıfta bir baştan diğer başa bir ip gerilir. İpin üzerine kâğıtlara isimleri yazılan canlılar besin zinciri oluşturacak şekilde yan yana asılır.

Öğretmen:   Öğrencilerin, zinciri oluşturan canlıların nelerle beslendiklerini, besin ilişkilerini, besin zinciri ya da ağında meydana gelen kopmaların diğer canlılara da nasıl zarar verdiğini, besin zincirindeki ilişkileri ve kurdukları ekosistemi düşünerek, kimliğine girdikleri canlılarla ilgili bir öykü oluşturmaları ve anlatmaları istenir.

Öğrenciler, bu öyküde ekosistemin cansız öğeleriyle olan ilişkilerinin de dikkate alınması için yönlendirilir.

Üçüncü Adım

Ekosistem ile ilgili bilgilerin derinleştirilmesi için, kurulan ekosistemin çok zengin bir ekosistem olduğu ve burayı incelemek için Üniversitenin Biyoloji Bölümünden bir heyetin geldiği söylenir. Gruplardan birinin heyete yapılan ekosistemi tanıtmaları istenir. Bu çalışmada diğer grupların botanikçi, zoolog, öğretmen gibi kimliklere girmeleri istenir. Heyetlerin sırayla ekosistemi ziyaret ederek seçtikleri meslek gözlüğüyle ekosistemi incelemesi ve canlıların özelliklerini anlatmaları istenir.

 

Dördüncü Adım

Ekosistem üzerinde uygulamalı olarak çalışması gösterilecek, daha once ürün geliştirme bölümlerinde taslağı çizilen kurtarma aracı için grupların malzemeleri almaları istenir. Grupların modelleri ve çalışmaları izlenir.

Ders süresince öğretmen yaptığı gözlemlere ve aldığı notlara dayanarak, tüm öğrenciler için “Bilişsel Süreç Mühendislik Rubriği”ni doldurur.

Önemli Not: Gelecek hafta, sunum hazırlıklarında oluşturacakları poster için her grubun büyük bir karton, yapıştırıcı ve makas getirmesini hatırlatılır. ( Uygun olan okullarda malzemeler grup sayısı kadar hazır bulundurulur )

 

 

7. Hafta (Değerlendirme / Paylaşma ve Yansıtma):

7.1. Ön Hazırlık:

• Gelecek hafta ilkokul tüm sınıflarda aynı gün düzenlenecek “STEM Fuarı” için, okul çapında planlama ve düzenlemeler (pano ve masaların önceden ayarlanması vb.) yapılır.

• STEM Fuarı hakkında, yöneticileri, velileri ve okuldaki diğer öğrencilerin bilgilendirmesi için afiş hazırlanabilir ve/veya bilgilendirici e-posta atılabilir.

• Grupların bazılarının karton getirmemesi ihtimaline karşın, sınıfta yedek karton bulundurulmalıdır.

• Her grup, bilgi edinme, fikir geliştirme ve ürün geliştirme defterlerini, bulduğu resimleri sunacağı bir poster hazırlayacağından, bazı grupların defterlerini tekrar düzenlemeleri gerekebilir. Bu durum için, fazladan bilgi edinme, fikir geliştirme ve ürün geliştirme defteri çıktısı alınmalıdır.

  • Sosyal ürün rubriği incelenir ve öğrenci sayısı kadar çıktısı alınır.

 

7.2. Ders Akışı:

Bu derste grupların tasarımlarını sınırlamalar doğrultusunda sonlandırmalarını beklenmektedir.

• Bir önceki hafta, yönlendirilen sorulara eksik cevap veren gruplar kontrol edilir ve cevapları almak için onlara destek olunur.

• Öğrencilerin proje portfolyolarını gözden geçirmelerini sağlanır. Gerektiği durumlarda defterler temize çektirilir. Yazılı ve görsel materyallerle grup posterlerini oluşmasına destek olunur.

• Dersin son 15-20 dakikasında, her grubun baraj tasarımı yanına giderek onların kısa sunumlarını aktif bir şekilde sınıfça dinlenir.

• Ders süresince öğretmen yaptığı gözlemlere ve aldığı notlara dayanarak, tüm öğrenciler için “Sosyal Ürün Rubriği”ni doldurur.

Not: Fuar haftası için, öğrencileri meslekleri ile ilgili bir kostüm giymeleri ya da aksesuar takmaları konusunda teşvik edilebilir.

8. Hafta (Fuar Haftası):

8.1. Ön Hazırlık:

• STEM DAY Fuarı’nı tüm okula duyurulası sağlanır.

• Pano ve masaların rezervasyonlarının tekrar gözden geçirilir.

• Öğrencilerin yakalarına asacakları isim kartlarının hazırlanması, (İsim kartları sayesinde ziyaretçileri grupları ve üyelerini değerlendirebilecekler.)

• Fuardaki sunumların kayıt edilmesi için kamera, fotoğraf makinası, kayıt cihazı vb teknik techizatın ayarlanır ve şarj edilir.

• Fuar ziyaretçilerinin sunum dinlerken doldurmaları ve ders sonunda da öğretmenin doldurması için yeterli miktarda, “Sosyal Ürün Sunum Rubriği” fotokopisi alınır.

 

8.2. Ders Akışı:

 

• Sunumlar sırasında, kayıt alınır ve/veya fotoğraf çekilir.

• Soru sorulmayan gruplara sorular sorup,gruplar motive edililir.

  • “Sosyal Ürün Sunum Rubrikleri” ziyaretçiler tarafından doldurulur.

• Ders sonunda, öğretmen “Sosyal Ürün Sunum Rubrikleri”ni doldurur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

STEM DAY FUARI

AKILLI KURTARMA ARACI

 

PROJE EKİBİ

DANIŞMAN ÖĞRETMEN

 

 

BTHP

BİLGİ TEMELLİ HAYAT PROBLEMİ

 

ÖZET

 

 

GİRİŞ

 

 

YÖNTEM

 

 

ULAŞILAN SONUÇLAR

 

 

YAYGINLAŞTIRMA

 

 

MALİYET

 

 

 

KAYNAKÇA

 

 

 

 

Yeşil Dünyamız Ölçme-Değerlendirme

1. Kullanılacak rubrikler:

Aşağıdaki rubrikleri sekiz haftalık süreçte hangi derste kullanabileceği önerilerine ders akışlarında yer verilmektedir. (Rubrikleri Ekler kısmında bulabilirsiniz.)

  • Bilişsel süreç mühendislik rubriği
  • Sosyal ürün genel rubriği
  • Sosyal ürün sunum rubriği

2. Diğer ölçme yöntemleri:

Rubrikler dışında, süreç boyunca diğer ölçme yöntemleri de kullanılmalıdır. Aşağıda, konu ile ilgili alternatif sorular verilmiştir:

Ön Hazırlık

1. İki plastik kap masa üzerine konur. Farklı renklerdeki masa tenisi toplarının üzerine aşağıdaki terimler yazılır. 

Kırmızı Toplar                 Beyaz Toplar

Örnektir                             Cansız faktör

İlişkilidir                            Canlı

Yer alır                               Ekosistem

Olabilir                               Biyolojik çeşitlilik

Olumsuz Etkiler                Çevre sorunları

Korumak gereklidir           Göl

Azalır                                 Orman

Neslini Tüketir                   Deniz

Azaltmak için gereklidir    Nem

Korur                                 Işık

İçin önemlidir.                   Sıcaklık

Sevgi

Hayvanlar ve Bitkiler İşbirliğine Dayalı Çözümler

 

Her grubun farklı renkteki toplardan birer tane almaları aşağıdaki cümlelere benzer cümleler oluşturmaları istenir. 

Çevre sorunlarını azaltmak için işbirliğine dayalı çözümler gereklidir.

Hayvanları ve bitkileri korumak için sevgi gereklidir.

Deniz, orman ve gölleri sevgi korur.

Biyolojik çeşitlilik ekosistem için önemlidir.

Ekosistem, deniz , orman ve göl olabilir.

Ekosistemdeki canlı ve cansız faktörler ilişkilidir.

Ekosistemde canlı ve cansız faktörler yer alır.

Çevre sorunları bitkiler ve hayvanların neslini tüketir.

 

Ekler: Örnek Proje Posterleri

 

KAYNAKÇA

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...