STEM Dünyası
STEM EĞİTİMDE YENİ TRENDLER KOFERANSI
SÖZLÜ SUNUM-1
Konferans, Bahçeşehir Üniversitesi’nin (BAU) ev sahipliğinde, BAU, TÜSİAD ve Georgia State Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirildi.
Bahçeşehir Üniversitesi (BAU), Georgia State Üniversitesi (GSU) ve TÜSİAD işbirliği ile Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) temelli işgücü ihtiyacına yönelik eğitim anlayışı, müfredat değişiklikleri, okul öncesi eğitim ve öğretmen eğitimleri konuları “Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı”nda ele alınıyor.
Konferans Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Sinem Vatanartıran'ın sunumuyla açıldı. Ardından Peggy Gallagher (Georgia State University), TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Cansen Başaran-Symes, BAU Rektörü Şenay Yalçın, Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel, İl Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Davut Kavranoğlu ve Milli Eğitim Eski Bakanı, Geleceğin Eğitimi Derneği KurucusuNimet Baş açılış konuşmalarını gerçekleştirdi.
21. yüzyılın değişen koşullarıyla birlikte, ekonomide bilginin ağırlığının artması, takım çalışması ve disiplinlerarası yaklaşımların önemi, “STEM temelli işgücü”ne olan ihtiyacı gündeme getirmektedir. Bu çerçevede, Türkiye’de gençlerin erken yaşlardan itibaren doğa bilimleri, mühendislik ve teknoloji araştırmaları yapabilecek şekilde eğitilmesi gerekmektedir. Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı ile Türkiye’de STEM eğitimi konusu hem iş dünyasının ihtiyaçları hem de bilimsel yönden masaya yatırılacaktır. İki günlük konferansta STEM eğitimi teorilerine ve yaklaşımlarına dair bilimsel araştırmalar, yenilikçi deneyimler ve uygulamalar kamuoyu ile paylaşıldı.
Dijital Yerlilerle Yürümek
Fen öğretiminin temel amaçlarından biri, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, edindikleri bu bilimsel süreç becerileri sayesinde yeni bilgileri kavrayarak öğrenebilirler, karşılaştıkları problemleri çözebilirler ve süreçle ile ilgili becerileri yerine getirebilirler. Günümüz dünyasında uygulanan bir eğitim programının taşıması gereken en önemli özellikleri; uygulanabilir ve güncelleştirilebilir olmasıdır. 2012-2014 yılları arasında proje grubu öğrencilerinde iletişim becerileri, takım çalışması, inovasyon, yaratıcılık gibi yeterlik alanlarında gelişim sağlamak, öğrencilerimizin birebir uygulayarak öğrenme deneyimi yaşamalarını, takım olarak proje çalışmaları yapmaları ve eğitim materyalleri ile eğitim öğretimde niteliğin kalitenin, başarının arttırılması ve sürdürülebilirliğin sağlanması amacıyla “Uygulamalı Bilim Merkezi ve Müzesi”, “Enerji Parkı” ve “Eko Park” projeleri hayata geçirilmiştir. Proje kapsamında öğrenciler her bir modülü öğretmenleri danışmanlığında incelemiş ve süreç sonunda Adana İlinde akranlarına ve daha büyük yaştaki 4500 öğrenciye ve yetişkine bilim merkezi ve müzesinde eğitim vermiştir. Aynı çalışma Özel Mersin Baheşehir Kolejin’de 20 öğrenciyle başlatılmış ve yürütülmektedir.
Gerçekleştirilen “Uygulamalı Bilim Merkezi ve Müzesi”, “Enerji Parkı” ve “Eko Park”çalışmaları ile; Öğrencilerin birebir uygulayarak öğrenme deneyimi yaşamaları, Çocukların ilgisini bilime, teknolojiye ve ekolojiye çekmek, bu alanda farkındalık yaratmak ve görme, işitme ve dokunma duyularına doğrudan hitap etmek sureti ile başarılı ve sürdürülebilir bir eğitim yöntemi oluşturulmaları, Geleceği inşa edecek dijital kuşak öğrencileri ile aynı frekansın yakalanması, Türkiye’de bir eğitim kurumu içerinde kurulan kapsamlı bir “Uygulamalı Bilim Merkezi ve Müzesi” oluşturulması, Uygulamalı Bilim Merkezinde disiplinler arası etkinlikler uygulayarak öğrencilere öğrenme şevkini, keşfetmenin mutluluğunu ve deney yapmanın heyecanını yaşatabilmek ve aktif eğitim programlarına uygulama alanı oluşturması, Öğrencilere bilimsel düşünceyi aşılamak, sunulan farklı materyaller seçeneklerinden kendilerinin ilgi ve becerilerine yönelik olanları keşfedebilmeleri ve bilimin eğlenceli yüzünü tanıma şansı elde edebilmeleri, birçok bilim dalı hakkında bilgi edinmeleriyle birlikte, bilimsel gelişmeleri takip etmeleri için teşvik edilmeleri, günümüzün en önemli konuları arasında yer alan enerji konusunda da eğitimler verebilmesi ile eğitimde öğretimde nitelik, kalite ve başarı seviyesinin arttırılması sağlanmıştır.
STEM EĞİTİMDE YENİ TRENDLER KOFERANSI
SÖZLÜ SUNUM-2
Konferans, Bahçeşehir Üniversitesi’nin (BAU) ev sahipliğinde, BAU, TÜSİAD ve Georgia State Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirildi.
Bahçeşehir Üniversitesi (BAU), Georgia State Üniversitesi (GSU) ve TÜSİAD işbirliği ile Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) temelli işgücü ihtiyacına yönelik eğitim anlayışı, müfredat değişiklikleri, okul öncesi eğitim ve öğretmen eğitimleri konuları “Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı”nda ele alınıyor.
Konferans Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Sinem Vatanartıran'ın sunumuyla açıldı. Ardından Peggy Gallagher (Georgia State University), TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Cansen Başaran-Symes, BAU Rektörü Şenay Yalçın, Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel, İl Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Davut Kavranoğlu ve Milli Eğitim Eski Bakanı, Geleceğin Eğitimi Derneği KurucusuNimet Baş açılış konuşmalarını gerçekleştirdi.
21. yüzyılın değişen koşullarıyla birlikte, ekonomide bilginin ağırlığının artması, takım çalışması ve disiplinlerarası yaklaşımların önemi, “STEM temelli işgücü”ne olan ihtiyacı gündeme getirmektedir. Bu çerçevede, Türkiye’de gençlerin erken yaşlardan itibaren doğa bilimleri, mühendislik ve teknoloji araştırmaları yapabilecek şekilde eğitilmesi gerekmektedir. Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı ile Türkiye’de STEM eğitimi konusu hem iş dünyasının ihtiyaçları hem de bilimsel yönden masaya yatırılacaktır. İki günlük konferansta STEM eğitimi teorilerine ve yaklaşımlarına dair bilimsel araştırmalar, yenilikçi deneyimler ve uygulamalar kamuoyu ile paylaşıldı.
Eğitsel Oyunlarla Doğa Eğitimi
Çalışmanın Amacı ve Konusu : Her birey öğrenir, her yaş grubu ve seviye için uygun bir öğretim stratejisi vardır. Ispanak yemek istemeyen ve ıspanak yemesi gereken bir çocuğa ıspanağı, ıspanaklı kek olarak hem de Antepfıstığı görüntüsünde sunabiliriz. Öğretenler olarak uygun öğretim stratejilerini kullanarak, öğretim ortamlarını farklılaştırıp, kalıcılığı sağlayabiliriz. “Besin Zincirleme”, “Torbalar ve Çarklar”, Biyosatranç” ve Öğretmen Jokerimi Kullanıyorum” adlı etkinlikler biyolojik çeşitlilik, çevre kirliliği ve erozyon konularının Eğitsel Oyunlarla öğretimi amaçlanarak Adana Bilim ve Sanat Merkezi ve TEMA Vakfı Doğa ve Erozyon Eğitimi Kampı Yavru TEMA döneminde ilköğretim 4.,5. ve 6. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır.
Çalışmanın Süresi :Uygulama Yüksek Lisans çalışması sırasında tasarlanmış olup hazırlanan formatın uygulama Süresi 3 Yıldır. Uygulanmaya devam edilmektedir.
Başlama ve Bitiş Tarihleri :2004-2012
Elde Edilen Çıktılar :
- Genel Kapsam Olarak ; Çocukların en uygun düzeyde yetenek, ilgi ve kapasitelerini geliştirebilmeleri için öğretmen ve ailelerin onları çok iyi anlaması ve olumlu bir şekilde yönlendirmesi için birlikte oynayabilecekleri oyun veya etkinliklere gereksinimi vardır (Dağlıoğlu,2004)Oyunlar, çocukların sahip oldukları merakların çok açık ve net olarak sergilendiği en önemli etkinliklerdir. Çocuklar çeşitli oyunlarla içinde yaşadıkları dünyayı bir anlamda yeniden keşfetmektedirler. Oyun, çocukların duygusal çatışmaları çözmelerine, çeşitli hipotezler geliştirip test etmelerine, toplumdaki sosyal rolleri ve statüleri keşfetmelerine ve akranları ile iyi ilişkiler kuramaya yarayacak sosyal beceriler geliştirmelerine yardımcı olmaktadır(Saban, 2002). Oyun yoluyla çocuk bilişsel, duygusal, psiko-motor ve toplumsal yetilerini geliştirir. Erikson, oyunu duygusal bir laboratuar olarak görür, çocuk burada çevreyle baş etmeyi öğrenir(Öktem, 1999).Düşünme sayesinde, parça parça olarak kazanılan bilgiler bir bütün haline getirilir ve faydalı ortamlara uygulanır. Düşünme, bireylerin kişisel gözlem, deneyim ve duyularla ulaş-tıkları bilgileri kavramsallaştırmaları, analiz etmeleri, değerlendirmeleri ve farklı durumlara uygulamaları için gerçekleştirdikleri zihinsel bir etkinliktir. Oyun; çocuğun fikir ve karakterini güçlendiren, ona neşe ve haz veren, vücut gelişiminde önemli rol oynayan içgüdüsel hareketlerdir (Tunç, 1997). Oyun; gönüllü ve özgürce yapılan, mutluluk kaynağı olan, çocuğun tüm gelişim yüzlerini uyaran, yetenekleri kadar duyuları ve duyguları geliştiren etkinliklerin tümüdür (Razon, 1985). Bu nedenle de, öğrencilerin düşünme becerisi ve alışkanlığı geliştirilmelidir. Oyun, birçok bilim adamına göre çocuğu tanımada ve tahlil etmede en iyi yoldur. Çocuğun içinde bulunduğu ruhsal durum dinamikleri, zekâ yapısı, sosyal olayları değerlendirmedeki tutarlı durumu, varsa gelişim aksaklıkları oyuna yansıyacağından oyun içerisinde bunları gözlemek ve incelemek mümkündür (Hazar, 1996). Öğretmen merkezli tekdüze anlatım, not tutturma ve doğrulama tipi laboratuar etkinlikleri gibi geleneksel öğretim uygulamaları öğrencilerde fen ve teknoloji okurya-zarlığını geliştirmek için yeterli olamadığı göz önüne alınarak yapılandırıcı öğrenme kuramına uygun alternatif etkinliklerle etkinlik çeşitliliği sağlanacaktır. “Besin Zincirleme”, “Torbalar ve Çarklar”, Biyosatranç” ve Öğretmen Jokerimi Kullanıyorum” adlı etkinlikler biyolojik çeşitlilik, çevre kirliliği ve erozyon konularının Eğitsel Oyunlarla öğretimi amaçlanmıştır.
Öğrenmeye ilişkin performansı tahmin etmede kullanılan en güçlü değişken öğrencilerin yetenek düzeyidir. Herhangi bir alanda eğitim yapılırken, bireylerin o alandaki yetenek düzeyleri birbirlerinden farklıdır ve öğretme-öğrenme süreçlerinde bu durum mutlaka dikkate alınmalıdır (Şimşek, 2000).Gestalt psikolojisinde tamamı görülmeyen ya da daha tamamlanmamış nesneler bütün olarak algılanır. Tamamını görmediğimiz nesneleri organizma tamamlarken, tamamını bilmediğimiz olayları da zihinde tamamlama yoluna gideriz. Zihin yarım kalmış yaşantıları tamamlama ve anlamlandırma eğilimindedir. Öğrencilerde sorunlarla bilişsel dengesizlik durumları oluşturularak, çözüm üretmeleri ve bilişsel denge durumuna ulaşarak hoşnut olmaları hedeflenmektedir. Arslan’ın (2000) aktardığına göre, çocuğun oyun sırasında gerçek yaşama benzer ya da hayali oyun sahneleri yaratması, farklı birçok olay ve sorunu ortaya koymasını ve oyun içinde kararlar vermesini sağlar. Bu durum, çocuğun sorulara yanıt bulması için bilişsel yeteneklerini kullanmasını yeni durum ve sorular için bilişsel gelişim düzeyini artırmasını sağlar. Çocuğun oyun oynarken kendini daha kolay ifade edebildiği ve oyun ortamında çocukların daha özgür ve yaratıcı oldukları da bilinmektedir. Bu nedenle eğitim ortamlarında öğrencilerde yaratıcılık becerilerini geliştirebilmek amacıyla oyunun kullanımı vazgeçilmez bir zorunluluk doğurmaktadır(Ayan ve Dündar, 2009).Yaratıcılık, hayata ve olaylara karşı geliştirilen bir tutum veya bakış açısı olduğu kadar, aynı zamanda bir yetenekler örüntüsü olarak da algılanır. Bu nedenle, yaratıcılık, sentez, analitik ve pratik yetenekleri arasında bir denge vardır. Sadece sentez yeteneği güçlü olan birey, yeni fikirler üretebilir fakat fikirlerin değerinin farkına varamaz. Sadece anailitik yeteneğe sahip birey, başkalarının fikirlerini eleştirmede çok iyi olabilir fakat yaratıcı fikirler ileri süremez. Sadece pratik yetenekte tek başına yeterli değildir (Saban, 2002). Biyolojik çeşitlilik, çevre kirliliği ve erozyon konularının eğitsel oyunlarla öğretimi, üretici ve yaratıcı düşünebilme, sınıf içi etkinliklere katılımda yeterlilik, bilimsel düşünme, sahip oldukları ve sergiledikleri fikir zenginlikleri, sorumluluk alma, ekip çalışmalarına yatkınlıkları, edindiği bilgi ve bulguları paylaşabilme, girişimcilik becerisi, iletişim becerisi gibi gelişimleri sağlamak amaçlanmıştır.Öğrencilerin sağlam bir temel üzerinde daha sonra karşılaşacağı bilgiyi iyi yapılandırmasında etkili olacağı ve ilköğretim okullarında yaygınlaştırılabileceği düşünülmektedir.Bu çalışma biyolojik çeşitlilik, çevre kirliliği ve erozyon konularının öğretiminde eğitsel oyunlarla öğretimi sağlamayı, kalıcılığı artırmayı, çevre bilinci kazanmış, bu sorunları çözebilecek, sorgulayan, problem çözebilen, bireylerin yetişmesine katkı sağlamayı hedeflemektedir.
- Çalışma Anı Yayıncılık’ tan ”İlköğretim 4,5,6,7,8. Sınıf Öğrencileri İçin Güncel Çevre Sorunlarıyla İlgili Eğitsel Etkinlikler” adlı kitapta yayınlanmıştır.
- Çalışma Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi Tarafından düzenlenen 9. Eğitimde İyi Örnekler Konferansında Sözlü Sunum olarak sunulmuştur.
- Çalışma Milli Eğitim Bakanlığının “11-29 Haziran 2012 tarihleri arasında düzenlediği Yüz Yüze Eğitimler kapsamında Etkili Öğretim Teknikleri konu başlığı altında Seyhan İlçesinde 500 öğretmene uygulamalı olarak sunulmuştur.
Sonuç : Çalışma 201 Mart ayında Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu tarafından düzenlenen 9. Eğitimde İyi Örnekler Konferansında sözlü olarak sunulmuş ve katılımcı eğitimciler tarafından beğeni ile karşılanmıştır. “Besin Zincirleme”, “Torbalar ve Çarklar”, Biyosatranç” ve Öğretmen Jokerimi Kullanıyorum” adlı etkinlikler biyolojik çeşitlilik, çevre kirliliği ve erozyon konularının Eğitsel Oyunlarla öğretimi amaçlanarak 4 farklı etkinlik ve bu etkinlikte kullanılacak çark ve benzeri materyaller hazırlanmıştır. Etkinlikler 2009 – 2012 eğitim ve öğretim yıllarında Adana Bilim ve Sanat Merkezinde 100 kişilik 4. ve 5. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. 2007-2009 yılında Bolu Aladağ Yavru Tema “Doğa ve Erozyon Eğitimi Kampında 100 ilköğretim 4.,5., ve 6. sınıf öğrencisine uygulanmıştır.
Etkinlikler eğitsel oyunlar içermektedir. Oyun, birçok bilim adamına göre çocuğu tanımada ve tahlil etmede en iyi yoldur. Çocuğun içinde bulunduğu ruhsal durum dinamikleri, zekâ yapısı, sosyal olayları değerlendirmedeki tutarlı durumu, varsa gelişim aksaklıkları oyuna yansıyacağından oyun içerisinde bunları gözlemek ve incelemek mümkündür (Hazar, 1996). Bu çalışmanın Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrencilerin Fen ve Teknoloji-Biyoloji alanında hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemede ve ilköğretim okullarında eğitim öğretim materyali olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.
Uygulamalar sırasında öğreten tarafından her uygulamadan önce sınıfta demokrasinin gerekleri, bütün bireylerin eşit haklara sahip olduğu, bir birey konuşurken onu dinlemenin o bireye duyduğumuz saygıyı gösterdiği ve aynı saygıyı bizimde görmemiz için konuşan biri olduğunda onu dinlememiz gerektiği söylenmiştir. Öğrencilerdeki bu yöndeki gelişimler izlenmiştir.
Sınıf içi etkinliklere katılmada isteksiz görülen öğrencilerin oyunlarla kendilerini ifade edebildikleri, kendilerine getirilen eleştirileri alınmadan dinledikleri, sorumluluk alma, ekip çalışmasına katılma, elde ettiği bulguları paylaşma, girişimcilik ve iletişim becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir.
STEM EĞİTİMDE YENİ TRENDLER KOFERANSI
SÖZLÜ SUNUM-3
Konferans, Bahçeşehir Üniversitesi’nin (BAU) ev sahipliğinde, BAU, TÜSİAD ve Georgia State Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirildi.
Bahçeşehir Üniversitesi (BAU), Georgia State Üniversitesi (GSU) ve TÜSİAD işbirliği ile Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) temelli işgücü ihtiyacına yönelik eğitim anlayışı, müfredat değişiklikleri, okul öncesi eğitim ve öğretmen eğitimleri konuları “Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı”nda ele alınıyor.
Konferans Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Sinem Vatanartıran'ın sunumuyla açıldı. Ardından Peggy Gallagher (Georgia State University), TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Cansen Başaran-Symes, BAU Rektörü Şenay Yalçın, Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel, İl Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Davut Kavranoğlu ve Milli Eğitim Eski Bakanı, Geleceğin Eğitimi Derneği KurucusuNimet Baş açılış konuşmalarını gerçekleştirdi.
21. yüzyılın değişen koşullarıyla birlikte, ekonomide bilginin ağırlığının artması, takım çalışması ve disiplinlerarası yaklaşımların önemi, “STEM temelli işgücü”ne olan ihtiyacı gündeme getirmektedir. Bu çerçevede, Türkiye’de gençlerin erken yaşlardan itibaren doğa bilimleri, mühendislik ve teknoloji araştırmaları yapabilecek şekilde eğitilmesi gerekmektedir. Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı ile Türkiye’de STEM eğitimi konusu hem iş dünyasının ihtiyaçları hem de bilimsel yönden masaya yatırılacaktır. İki günlük konferansta STEM eğitimi teorilerine ve yaklaşımlarına dair bilimsel araştırmalar, yenilikçi deneyimler ve uygulamalar kamuoyu ile paylaşıldı.
Hazırbulunuşluk Düzeyi Belirleme Etkinlikleri
Çalışmanın Amacı ve Konusu :İlköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin hangi ilgi ve yetenek alanlarında öğrenmeye açık oldukları hakkında bilgi sahibi olmak ve bilişsel, duyuşsal, sosyal ve devinişsel performans düzey tespitinde kullanılan etkinliklerdir. Fen, Matematik, Türkçe, Müzik, Resim, Bilim ve Bilim Tarihi alanlardaki ön öğrenmeleri ve farklılıkları tespit edilmeye çalışılmaktadır.
Etkinlikler disiplinler arası özelliğe sahip olup; Hücrenin Hikâyesi adlı etkinlik ”Hücrenin Şarkısı”, “Hücrenin Perdesi” , “Mikroskop Kullanma Ehliyeti ” bölümlerinden oluşmaktadır.
İspat Et adlı etkinlik” Ressam ve Çırak”, “Ses ve Enerji”,”Görünmez Oyun Hamuru”,”Elma ve Bilim”, “İspat Et Oyunu” ve “Şarkı Yapalım” bölümlerinden oluşmaktadır. Etkinliklerin İlköğretim Fen ve Teknoloji dersinde de kullanılabileceği düşünülmektedir.
Üstün Yetenekli öğrencilerin Uyum Eğitim Programı içersindeki hazır bulunuşluk düzeylerinin ve yetenek alanlarının fark edilmesi amaçlanmaktadır. Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak yapılan bu etkinlikte öğrencilerin eleştirel düşünebilme, üretici ve yaratıcı düşünebilme, bilimsel tutum ve davranışları gösterebilme, bilimsel düşünme, sahip oldukları ve sergiledikleri fikir zenginlikleri, sorumluluk alma, ekip çalışmalarına yatkınlıkları, edindiği bilgi ve bulguları paylaşabilme, girişimcilik becerisi, iletişim becerisi gibi gelişimlerinin gözlemlenebilmesidir. Öğrencilerin merkeze başladığında hangi ilgi ve yetenek alanlarında öğrenmeye açık oldukları hakkında bilgi sahibi olmak ve bilişsel, duyuşsal, sosyal ve devinişsel performans düzeylerini belirlemek amacıyla uygulanan etkinliklerdir. Fen, Matematik, Türkçe, Müzik, Resim, Bilim ve Bilim Adamları gibi alanlardaki ön öğrenmeleri ve farklılıkları tespit edilmeye çalışılmaktadır. Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal, sosyal ve devinişsel alanlara yönelik hazır bulunuşlukları, etkinlik temelli olmak üzere uyum programı süreci içerisinde yapılmaktadır.
Çalışmanın eğitim sistemine/öğrenme sürecine katkısı:
Üstün yetenekli bireylerin yetenek alanlarının tespiti ve tespit edilen bu yetenek alanlarında en üst düzeye ulaşmalarını amaçlayan bilim ve sanat merkezi ve benzer şekilde üstün yetenekli öğrencilere eğitim veren okullarda öğrencilerle ilgili gözlemlerin etkinlik temelli olarak alınması çalışmalarına örnek teşkil edecektir. Disiplinler arası olarak tasarlanmış olan etkinlikte değişik öğretim stratejilerinin bir arada harmanlanarak kullanılması Üstün ve Özel Yetenekli bireylerin eğitim etkinliklerinde örnek teşkil edecektir. Bu etkinlik gözlem amaçlı hazırlanmasına rağmen modüler yapısı nedeniyle parça parça bir araya getirilerek öğrenme etkinlikleri kapsamında ilköğretim okullarında da uygulanabilir.
Öğretmen merkezli tekdüze anlatım, not tutturma ve doğrulama tipi laboratuar etkinlikleri gibi geleneksel öğretim uygulamaları öğrencilerde fen ve teknoloji okuryazarlığını geliştirmek için yeterli olamadığı göz önüne alınarak yapılandırıcı öğrenme kuramına uygun alternatif etkinliklerle etkinlik çeşitliliği sağlanacaktır. Hücre konusu biyolojinin temelini teşkil etmektedir. Canlı organizmadaki hayatsal olayları kavrayabilmek için hücre ve hücredeki hayatsal olayların öğrenilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin sağlam bir temel üzerinde daha sonra karşılaşacağı bilgiyi iyi yapılandırmasında etkili olacağı ve ilköğretim okullarında yaygınlaştırılabileceği düşünülmektedir.
Çalışmanın hedef kitlesi ve hedef kitlenin genel özellikleri
Bu etkinlik 2005–2006, 2006–2007, 2007–2008, 2008–2009, 2009–2010 eğitim ve öğretim yıllarında Adana Bilim ve Sanat Merkezinde uygulanmıştır. Etkinlik Tanılama sonucunda IQ seviyesi 130 ve üzeri olan uyum eğitim programına devam eden 3,4 ve 5. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır.
Çalışmanın yöntemi
Öğrencilerin merkeze başladığında hangi ilgi ve yetenek alanlarında öğrenmeye açık oldukları hakkında bilgi sahibi olmak ve bilişsel, duyuşsal, sosyal ve devinişsel performans düzeylerini belirlemek amacıyla uygulanan etkinliklerdir. Fen, Matematik, Türkçe, Müzik, Resim, Bilim ve Bilim Adamları gibi alanlardaki ön öğrenmeleri ve farklılıkları tespit edilmeye çalışılmaktadır. Etkinlik süresi toplam 80 dakika, modüler yapıda olduğundan bir parça çıkarılarak 40 dakikalık etkinlikler halinde de uygulanabilir.
Hücrenin Hikayesi ve Mikroskop Kullanma Ehliyeti Alalım Adlı Etkinlik 5 ana kısımdan oluşmaktadır. 80 Dakika
Hücrenin Şarkısı
Hücrenin Perdesi
Mikroskop Ehliyeti Alalım
Merak Ettiklerim
Sorun Nerede
İspat Et Adlı Etkinlik 8 ana kısımdan oluşmaktadır. 8 ana kısımdan oluşmaktadır. 80 Dakika
1- Kuralların konulması
2- Ressam ve Çırak Hikâyesi
3- Ses ve Enerji
4- Elma ve Bilim
5- Görünmez Oyun Hamuru
6- İspat Et Oyunu
7- Şarkı Yapalım
8- Çember Olma ve Değerlendirme
Etkinlik Adana Bilim ve Sanat Merkezinde 2005-2006 eğitim ve öğretim yılında 60, 2006-2007 eğitim ve öğretim yılında 120, 2007-2008 eğitim ve öğretim yılında 65, 2008-2009 eğitim ve öğretim yılında 100 öğrenci üzerinde ortalama 20 kişilik gruplarda uygulanmıştır. Etkinliğe farklı branşlardan öğretmenler gözlemci olarak katılmış ve kendi branşlarıyla ilgili gözlemler yapmışlardır. Etkinlik sonunda yapılan gözlemler gözlemi gerçekleştiren öğretmenlerle bir araya gelinerek değerlendirilmiştir.
Kullanılan materyaller/araçlar:
Hücrenin Hikâyesi adlı etkinlik sırasında, tef, darbuka, hücrenin şarkısı, perdelik kumaş, alçı, jöle, mikroskop, e mikroskop yazılımı, lam, lamel, damlalık kullanılmaktadır. İspat Et adlı etkinlik sırasında bir elma, plastik top, not kâğıtları, müzik kullanılmaktadır.
Çalışmanın Süresi : 5 Yıl
Başlama ve Bitiş Tarihleri : 2005-Devam Ediyor
Elde Edilen Çıktılar :1- Çalışma 2010 Nisan ayında Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi Tarafında düzenlenen 7. Eğitimde İyi Örnekler Konferansında sözlü olarak sunulmuştur. Konferans sırasında katılımcılar ve değerlendirme kurulu tarafından yaygınlaştırılmasına karar verilmiş en iyi 8 örnek seçilmiş ve birçok ilde yerel çalıştaylarda öğretmenlere sunumu yapılmıştır.
1- Ege Üniversitesi tarafından düzenlenen 18. Eğitim Bilimleri Kurultayında sözlü sunumu yapılmıştır.
2- 2010 EMEPYA ( Eğitim Metotları ve Materyalleri Proje Yarışması)’da İlköğretim Fen Bilimleri Kategorisinde Mansiyon Ödülü almıştır.
3- .”Eğitimde İnovasyon” II. Uluslar arası Eğitim Forumunda “Dijital Yerlilerin Öğretmeni Olmak “ başlığı altında sunulmuştur. ( http://www.vitaminogretmen.com/videolar/video-detay/333)
4- Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresinde sözlü sunulmuştur.
5- ICIE (The International Centre For Innovation in Education) tarafından düzenlenen Excellence in Education 2009 :Leading Minds-Cresting the Future Ulm-Germany (August 24-27, 2009) da sözlü sunuma davet edilmiş maddi yetersizlik nedeniyle katılım olmamıştır.
6- Çalışma Milli Eğitim Bakanlığının “11-29 Haziran 2012 tarihleri arasında düzenlediği Yüz Yüze Eğitimler kapsamında Etkili Öğretim Teknikleri konu başlığı altında Seyhan İlçesinde 500 öğretmene uygulamalı olarak sunulmuştur.
7- Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen Eğitim Öğretimde Yenlikçilik Ödüllerinde Ödül Almıştır.
Sonuç
Bu etkinlikte öğrencilerin çok karmaşık sözleri olan günümüz müziklerinin sözlerini çok kolay öğrendikleri göz önünde bulundurularak Hücrenin Şarkısıyazılmıştır. Görsel Sanatlar etkinliğinde yapılabilecek Hücre Modelleri ve Perde Üzerine Hücre Çizimleri Tasarlanmış ve uygulanmıştır. Öğrencilere bir mikroskobun kısımları ve preparat hazırlama nasıl olur öğretilmiş ve sonucunda Mikroskop Kullanma Ehliyeti adlı bir belge verilmiştir. Bu belgeyi alan öğrencilerin boş zamanlarında isterlerse kendi başlarına mikroskop kullanacakları söylenmiştir. Öğrenmede bireysel farklılıkları dikkate alan, bireyin kendine özgü özelliklerini ön plana çıkararak herkesin hâlihazırda sahip olduğu bilgilerle yeni aldığı bilgileri kendine özgü biçimde yapılandırdığını öne süren, bu nedenle de öğretim yöntem ve tekniklerinin mümkün olduğunca çeşitlendirilmesi gerektiğini vurgulayan yapılandırıcı anlayışa uygun etkinliklerin öğrencilerin başarılarına olumlu katkıları bu çalışmada gözlemlenmiştir. Bu çalışmaya katılan öğrencilerden bazıları Hücre konusunda iki ayrı proje hazırlamış bu projelerden ikisi de 2007 Bu benim eserim proje yarışması bölge sergisinde( E-Mikroskop Cellula ve Full Mikroskop Paylaşım) , biri Türkiye Finalinde( Full Mikroskop Paylaşım) sergilenmiştir. E Mikroskop Bilgisayarda ve internet üzerinden bir sanal bir mikroskopla inceleme yapmaya uygun hale getirilmiştir. Bu proje etkinliklerimizde kullanılmaktadır.
Uygulamalar sırasında araştırmacı tarafından her uygulamadan önce sınıfta demokrasinin gerekleri, bütün bireylerin eşit haklara sahip olduğu, bir birey konuşurken onu dinlemenin o bireye duyduğumuz saygıyı gösterdiği ve aynı saygıyı bizimde görmemiz için konuşan biri olduğunda onu dinlememiz gerektiği söylenmiştir.(Kurallar Bölümü) Öğrencilerdeki bu yöndeki gelişimler izlenmiştir.
Sınıf içi etkinliklere katılmada isteksiz görülen öğrencilerin bu etkinliklere zamanla katıldıkları ve kendilerini ifade edebildikleri, kendilerine getirilen eleştirileri alınmadan dinledikleri, bilimsel düşünebilme, araştırma ve inceleme yapma, sorumluluk alma, ekip çalışmasına katılma, elde ettiği bulguları paylaşma, girişimcilik ve iletişim becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir.
Yorum ve Değerlendirme:
Hazır Bulunuşluk Düzeyi Belirleme Etkinlikleri kapsamında; Öğrencilerin merkeze başladığında hangi ilgi ve yetenek alanlarında öğrenmeye açık oldukları hakkında bilgi sahibi olmak ve bilişsel, duyuşsal, sosyal ve devinişsel performans düzeylerini belirlemek amacıyla hazırlanan bu etkinliğin kullanılabilir olduğu görülmüştür. Fen, Matematik, Türkçe, Müzik, Resim, Bilim ve Bilim Adamları gibi alanlardaki ön öğrenmeleri ve farklılıkları tespit edilmeye çalışılmada uygun olduğu görülmüştür.
Etkinliklerin detaylandırılarak ilköğretim okullarında da uygulanabileceği söylenebilir. Fen ve Teknoloji Programındaki; öğrencilerin belirlenen kazanımları edinebilmesi için kullanılacak öğretim stratejileri ve öğrenme deneyimleri çoğunlukla yapılandırıcı öğrenme teorisiyle yönlendirilmeli, öğrenme ortamları ve öğretim stratejileri de yapılandırıcı, aktif bir öğrenme süreci görüşünü yansıtmalıdır şeklindeki açıklamaları destekleyici etkinliklerle öğrenme sürecine olumlu bir ivme kazandıracağı düşünülmektedir.
STEM EĞİTİMDE YENİ TRENDLER KOFERANSI
SÖZLÜ SUNUM-4
Konferans, Bahçeşehir Üniversitesi’nin (BAU) ev sahipliğinde, BAU, TÜSİAD ve Georgia State Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirildi.
Bahçeşehir Üniversitesi (BAU), Georgia State Üniversitesi (GSU) ve TÜSİAD işbirliği ile Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) temelli işgücü ihtiyacına yönelik eğitim anlayışı, müfredat değişiklikleri, okul öncesi eğitim ve öğretmen eğitimleri konuları “Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı”nda ele alınıyor.
Konferans Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Sinem Vatanartıran'ın sunumuyla açıldı. Ardından Peggy Gallagher (Georgia State University), TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Cansen Başaran-Symes, BAU Rektörü Şenay Yalçın, Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel, İl Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Davut Kavranoğlu ve Milli Eğitim Eski Bakanı, Geleceğin Eğitimi Derneği KurucusuNimet Baş açılış konuşmalarını gerçekleştirdi.
21. yüzyılın değişen koşullarıyla birlikte, ekonomide bilginin ağırlığının artması, takım çalışması ve disiplinlerarası yaklaşımların önemi, “STEM temelli işgücü”ne olan ihtiyacı gündeme getirmektedir. Bu çerçevede, Türkiye’de gençlerin erken yaşlardan itibaren doğa bilimleri, mühendislik ve teknoloji araştırmaları yapabilecek şekilde eğitilmesi gerekmektedir. Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Eğitimde Yeni Trendler Uluslararası Konferansı ile Türkiye’de STEM eğitimi konusu hem iş dünyasının ihtiyaçları hem de bilimsel yönden masaya yatırılacaktır. İki günlük konferansta STEM eğitimi teorilerine ve yaklaşımlarına dair bilimsel araştırmalar, yenilikçi deneyimler ve uygulamalar kamuoyu ile paylaşıldı.
Proje Tabanlı Öğrenmeyle Süregelen Bir Başarı
Öğrencilerin problem çözme ve karar verme becerilerinin artırılması için problemle baş başa bırakılmaları ve çözüm önerileri getirmeleri gerekmektedir. Projeye dayalı çalışmanın, çok ileri düzeydeki bilişsel becerileri ortaya çıkardığı ve iletişim becerileri, yaratıcılık, inovasyon, takım çalışması gibi becerilerin gelişimi de gözlemlenmiştir. Çalışma Kahramanmaraş İli Pazarcık İlçesi Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu(1999), Adana İli Seyhan İlçesi Şehit İlbey Gülbey İlköğretim Okulu(2004) ve Adana Bilim ve Sanat Merkezinde(2005-2014) Uygulanmıştır. Adana Bilim ve Sanat Merkezinde danışmanlığımda 9 Yılda toplamda 80 proje ve 135 öğrenci ile projeye dayalı çalışma yapılmıştır. Bu Projeler birçok ulusal ve uluslararası yarışmada ödül almıştır. Bu çalışmanın amacı süregelen bu başarının sadece sonuç odaklı ödül süreci değil öğrencilerde geliştirilen becerileri, yaşanmışlıkları paylaşmak, öğrencilerdeki değişim ve gelişimleri paylaşarak proje tabanlı öğrenmeye dayalı etkinliklerle beceri gelişimini amaçlayan etkinliklerin yaygınlaştırılmasını sağlamaktır. Pozitif tutumların gelişmesi; tutumların öğrencilerin zihinsel gelişimiyle etkileşerek ve öğrencilerin öğrendiklerini sorumlu bir şekilde uygulamaları için isteklilik yaratarak; öğrencilerin gelişiminde önemli bir rol oynar. Süreç içerisinde ;
Biz Duygusu kazanan öğrenciler kendi yaptıkları çalışmalarla övünmeye başlamış ve özgüven duygularının,
Öğrencilerin öğrenme sorumluluğu aldıkları, öğrenme sürecini kontrol etme becerilerinin geliştiği,
Öğrencilerimiz farklı kaynaklardan araştırma yapmaya başladıkları
Öğrencilerimizi, öğrenme sürecinde aktif hale getirdiği için öğrenme motivasyonlarının artığı,
Konuların ve kavramların derinlemesine anlaşıldığı, öğrenilen bilgi ve becerilerin kalıcı olduğu ve yeni durumlarda kullanılma becerilerinin arttığı gözlenmiştir. Süreç içerisinde üst düzey beceri gösteren iki öğrenci belirli aralıklarla düzenlenen Dünya Bilim Kampına katılmışlardır. ( G.Kore ve Japonya )
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...