Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
yetenek eğitim yerleşkesi 0 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

yetenek eğitim yerleşkesi

  

YETENEK EĞİTİM YERLEŞKESİ

 

Mehmet Duran ÖZNACAR

Haziran-2008

 

ÖZET             : Günümüz eğitim sistemi içerisinde öğrencilerin geleceklerini belirleyecek sınavlara hazırlanırken Okul, Dershane, Etüt Merkezi, Bilim ve Sanat Merkezleri, Özel ders ve kurslar içerisinde yaşamlarının parçalandığı ve gerçek yetenek alanları tespit edilmeden mesleklere yönlendirilmeleri mutsuz bireylerin ve yaşamların artmasına sebep olmaktadır.       Bireyler hayatın içinden gelen bilgileri içselleştirmede ve tekrar hayatta kullanmada güçlükler yaşamaktadırlar.

  Bireyler çok küçük yaşlardan itibaren belirli aralıklarla yapılan sınav sistemi içerisinde belirli şablonlara oturtulmuş soruları çözmekle zaman harcamaktadırlar.  

Eskiden mahalle aralarında ve boş arsalarda küçük bilim adamları gibi su birikintilerinde deneycikler yapan, oyunlar oynayan çocuklar şimdilerde apartmanlarda dört duvar arasında hapsedilmektedirler.

Çocukların büyük bir kısmının doğa ile iç içe olan bir yaşam tarzı bulunmamaktadır. Eğitim tarzımız ve öğretim stratejilerimizde yeni düzenlemeler yapılmasına rağmen düşünülen ile uygulanan arasında uçurumlar bulunmaktadır.

Okulların sadece bilgi edinme yeri değil yaşamı öğretmesi de gerekmektedir. Kişilik gelişimini tamamlamış, zekâ ve yetenek alanlarında eğitim almış, hayattan zevk alan bireyler yetiştirmek gerekmektedir.

Günümüz eğitim sistemi içerisinde öğrenci ve velilerin parçalanmış yaşamları, öğrencilerin kendi içindeki özellikleri ve davranış farklılıklarından hareketle bir eğitim yerleşkesi içerisinde okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve uzak hedef olarak Üniversitenin olduğu öğrencilerin bireysel yetenekleri doğrultusunda en üst performans gösterecekleri yetenek alanlarında yönlendirildiği bir eğitim kurum modelidir.

Yetenek okulları farklılıkları göze alarak bireyin yeteneklerini geliştirmeyi hedefler. Velilerin ve öğrencilerin bu parçalanmışlıklarını önleyecek tüm önlemlerin düşünüldüğü bir eğitim modeli olarak mutlu ve başarılı bireylerin yetiştirilmesini sağlayacaktır.

 

GEREKÇE:

Öğrencilerin günümüz eğitim anlayışı içerisinde ruhsal krizlere düşmeden kendilerinden beklenen performansı göstermeleri için profesyonel bir eğitim anlayışıyla eğitilmeleri gerekmektedir. Çocuklarımızın duyguları beslenmezse, yetenekleri körelebilir, toplum dışında kalabilir hatta suça meyilli hale gelebilirler. Çocukların özel ihtiyaçlarını fark edip potansiyellerini değerlendirebilmeleri ve toplumsal kaynaşmaya katılmaları mutlu bir gelecek oluşturulmasında vazgeçilemez bir unsurdur. Yeteneklerine göre yönlendirilmiş çocukların ileride önemli roller oynayacak yetişkinler haline getirilebilmesi için erken ve doğru tanının konulması gerekmektedir. Küçük yaşlarda doğru bir şekilde tanımlanmış bu çocuklara ilgi alanlarına yönelik uygun eğitim verildiğinde çeşitli iş alanlarındaki gereksinim ve sorunların farkında olmaları, yenilikçi fikirler, teknikler, araçlar önermeleri ve geliştirmeleri sağlanabilir. Bu öğrencilerin ilgili alanlarına yönelik mesleklere yönlendirilmeleri günlük yaşamdaki ve mesleki alandaki sorunlara bütün yönleriyle yenilikçi öneri ve çözüm yolları üretebilen bireyler olmalarını sağlayacaktır. Bir toplumda yüksek öğrenim görmüş, mesleğinde ve alanında sivrilmiş, yaratma ve araştırma gücü fazla bireyler toplumsal gelişmeye olumlu katkılarda bulunurlar.  Eğitim politikası, öğretmenler ve toplum olarak “yeteneklerine göre yönlendirilmiş çocukları” kazanma noktasında son derece hassasiyet göstermemiz gerektiği düşüncesi ile açıklanan gerekçelere dayanarak böyle Bireysel Yeteneklerin Geliştirilmesine Yönelik bir okul modeli düşünülmüştür.

NEDEN BÖYLE BİR ÖZEL OKULA İHTİYAÇ VAR?

  • Mevcut tanılama sürecinde isabetli bir tanılama olmaması 130 IQ ve üzeri öğrencilerin Bilim ve Sanat Merkezlerine kabul edilmekte, 130 IQ altında kalan öğrencilerin mevcut modeller içerisinde değerlendirilememekte, süreç içerisinde tanılama araçlarının belirleyemediği öğrenciler bulunmaktadır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Müfredatına dayalı olarak yürütülmekte olan eğitim öğretim faaliyetlerine ek olarak öğrencilerin sınav kaygısı nedeniyle ETÜT Merkezi, Dershane, Özel Ders ve Kurs ihtiyacı nedeniyle öğrencinin, velinin ve ailenin sosyal hayatında meydana gelen parçalanma ve koşuşturma,
  • Mevcut eğitim öğretim yapısı içerisinde faaliyet gösteren okullarda öğrencilerin bireysel yeteneklerinin ortaya çıkartılmasında görülen aksaklıklar,
  • Öğrencilerin mevcut yapı içerisinde özel yeteneklerini geliştirmek için Sanat Merkezleri, Resim Kursları, Dans ve Bale Eğitim Merkezleri gibi özel kurslara yönelmeleri sonucunda yaşamlarında meydana gelen parçalanma,
  • Ülkenin yetenekli bireylere olan gereksinimi ve yanlış mesleklere yönlendirmeler sonucunda bu öğrencilerin ileriki yaşamlarında ortaya çıkabilecek olumsuz koşullar,
  • Mevcut yapı içerisinde yeteneklerin tespit edilmesinden daha çok öğretime ağırlık verilmesi nedeniyle kendini gerçekleştirmemiş( Yetenek ve Hobilerini hayata geçirmeleri için yeterli zaman ve mekân bulamamış, kendi özelliklerinin farkına varamamış) bireyler,
  • Öğrencilerin mevcut eğitim sistemi içerisinde çocukluklarını yaşayamayan, Oyun, Doğa Sevgisi, Hayvan Sevgisi gibi yaşamsal ihtiyaçlardan mahrum olmaları,
  • Öğrencilerin ve velilerin beklentilerine cevap verecek türde eğitim kurumu arayışları nedeniyle öğrencilerin sık sık okul değiştirmeleri ve bunun sonucunda yaşamlarında meydana gelen olumsuz etkiler,
  • Mevcut koşuşturma içerisinde öğrencilerin ileriki yaşamlarında olumlu bir alt yapı sağlayacak faaliyetlerin yapılamaması,

EĞİTİM MODELİ 

TEK ÇATIDA EĞİTİM İLKESİ 

Mevcut yapı içerisinde veli ve öğrencilerin hayatlarında meydana parçalanmışlıkların tek çatı altına toplanmış bu model içerisinde bertaraf edilmesi sağlanacaktır. Öğrencilerin Okul, Etüt Merkezi, Dershane ve Resim, Müzik gibi aktivitelerinin tümüne cevap verecek etkinlikler düzenlenecektir.

Okulun yatılı ve kısmi yatalı kısımları olacaktır. Şehirden dışından gelen öğrenciler için Yatılı ve yatılılığı merak eden öğrencilerin kısmi yatılı uygulaması yapılacaktır.

BİREYSEL BECERİLERİN GELİŞTİRİLMESİ

VE

SOSYAL OLARAK KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRMİŞ BİREYLER

 

Öğrencilerin hayatın içinden gelen bilgileri günlük hayatta kullanabilmeleri ve birey olarak yaşayabilme ve kendine başına ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri aktivitelere katılmaları sağlanacaktır.

  • Basit düzeyde yemek yapabilme becerisi kazanmaları için aktivitelere alınacaklardır.
  • Sabah kahvaltısı, öğlen ve akşam yemeklerinde isteyen öğrenciler yemek dağıtımı yapabileceklerdir.
  • Okulda koridorlarda ve sınıflarda temizlik malzemeleri bulunacak ve öğretmenler öğrencilere örnek olması açısından kirli gördükleri yerleri temizleyecek ve bu işe öğrenciler dâhil edilecektir. Zamanla okuldaki öğrenciler kirletmemeyi ve temizlik yapmanın utanılacak bir şey olmadığını göreceklerdir. Biz duygusu verilmeye çalışılacak ve öğrencilerin okulu ve dolayısıyla yaşadıkları çevreyi sahiplenmeleri sağlanacaktır.
  • Kişisel odaların düzenlenmesi için bilgilendirmeler yapılacak gerekirse öğretmenler tarafından öğrencilerin çalışma ve yatak odaları ev ziyaretleri ile yerinde incelenip önlemler alınacaktır.
  • Okul Bahçesinde ağaçtan evler olacak isteyen öğrenciler ve veliler bu alanları kullanabilecek ve öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını tek başına karşılama becerileri geliştirilecektir. Okul bahçesi kamp alanı olarak kullanılabilecek, gerekirse çadır kurulabilecek öğrencilerin ve velilerin kaynaşması sağlanacaktır. Bu alanda yaz kampları düzenlenebilecek ve öğrenciler eğlenerek Doğa, Uzay, Sanatsal aktiviteleri yapabileceklerdir.
  • Yapılan gözlemler sonucunda net olarak değişik alanlarda yetenekleri tespit edilmiş öğrenciler bu alanlarda etkinliklere katılabileceklerdir.

ÇOCUKLUKLARINI YAŞAYAN BİREYLER 

  • Okul bahçesinde sera, uygulama bahçeleri, hayvanat bahçeleri ve botanik bahçelerinden oluşan bir doğal yaşamı oluşturacak ve öğrenciler boş zamanlarını bu alanlarda geçirebileceklerdir. Sera ve uygulama Bahçelerinde organik olarak yetiştirilen ürünlerden evlerine götürebileceklerdir. 
  • Okul Bahçesinde Basketbol, Voleybol, Tenis gibi spor alanları dışında bir oyun parkında bulunan çeşitli oyun kompleksleri bulunacak ve öğrenciler çocukluklarını yaşarak mutlu bir şekilde derslere girmeleri ve evlerine gitmeleri sağlanmış olacaktır.
  • Her çocuk okula kayıt yaptırdığında istediği çeşitteki bir fidanı botanik bahçesine dikecek ve bu fidanın yanına bir tabelada çocuğun ismi ve kayıt tarihi, dikilen fidanın özellikleri yazılacaktır. Bu tabela kesinlikle sökülmeyecek ve yıllar sonra öğrenciler gelip kendi ağaçlarını görebileceklerdir  
  • Yeni müfredat programı gereği öğrencilerin bütün derslerden performans ve proje ödevleri yapmaları gerekmektedir. Bu notlar yazılı değerlendirme gibi öğrencilerin not ortalamalarında kullanılmaktadır. Öğrenciler normal ödev, testler, performans ve proje ödevlerini yaparken kendilerine ayıracakları zamanları kalmamaktadır. Bu nedenle bazı öğrenciler bu ödevleri hazır olarak satın almakta ve buda yeni müfredatın amaçladığının dışına çıkmaktadır. Okulda değişik atölyeler kurulacak ve bu atölyelerde öğrenciler öğretmenler nezaretinde ilgili performans ve proje ödevlerini yapabileceklerdir.( Buluş Atölyesi, Doğa Atölyesi, Uzay Atölyesi gibi ) Bu atölyede öğrencilerin ihtiyaçları olan tüm malzemeler bulunacak ve öğrenci ve velilerin bu malzemeleri temin etmek için harcadıkları zaman kazanılmış olacaktır.

HUZURLU VE MUTLU VELİLER

Okulda normal eğitim yapılacaktır. Okulda çantasız eğitim yapılacak ve öğrenciler ödevlerini tamamlamış olarak okuldan ayrılacaktır. Evdeki zamanlarında isteğe bağlı ve yeni müfredatın gereği olarak sadece araştırmalar yapacaklardır. Okul 08.00 ve 19.30 saatleri arasında açık olacak ve velilere duyurulacaktır. İsteyen velilerin çocukları 19.30 a kadar okulda tutulacaktır. Okulda sabahları kahvaltı yapılabilecek ve beslenme sorunu olan öğrenciler için önlem alınmış olacaktır. Okulun Bitiş saati olan 14.50 den itibaren öğrencilerin ödevleri tamamlanacak, konularla ilgili testler çözülecektir. Böylece çalışan ve mesaisi 17.30 ve daha sonrası biten velilerin endişeleri önlenmiş olacaktır.  15.30 ve 17.30 saatleri arasında öğrenciler ilgili yetenek alanlarında eğitime alınacaklardır.

 

SÜRE (Dakika)

GİRİŞ

ÇIKIŞ

ETKİNLİKLER

10

08.50

09.00

Toplanma

40

09.00

09.40

1. Ders

10

09.40

09.50

Dinlenme

40

09.50

10.30

2. Ders

20

10.30

10.50

Beslenme ve Dinlenme

40

10.50

11.30

3. Ders

10

11.30

11.40

Dinlenme

40

11.40

12.20

4. Ders

60

12.20

13.20

Dinlenme ve Öğle Yemeği

40

13.20

14.00

5. Ders

10

14.00

14.10

Dinlenme

40

14.10

14.50

6. Ders

 

 

15.30 – 17. 30 Yetenek Etkinlikleri

Dil Etkinlikleri

İngilizce

Almanca

Fransızca

Latince vb.

 

Fen Bilimleri

Buluş Atölyesi

Astronomi Etkinlikleri

Doğa Etkinlikleri

Belgesel

Zeka Oyunları vb.

 

Sanat Etkinlikleri

Müzik

Görsel Sanatlar vb.

 

Spor Etkinlikleri

 

STK Etkinlikleri

 

 

MUTLU, BAŞARILI VE GELECEĞE UMUTLA BAKAN ÖĞRENCİLER VE VELİLER

Okulda konferans, sinema gibi sosyal aktivitelerin gerçekleştirileceği salonlar bulunacak ve öğrenci ve velilerin bu alanları kullanması sağlanacaktır. Mevcut sistem içerisinde hafta içi ve hafta sonu koşuşturmaları nedeniyle öğrenciler ve veliler bir araya gelerek aynı ortamda sosyal bir aktivite gerçekleştirecek zamanı bulamamaktadırlar. Okullar, dershaneler, etüt merkezleri, Bilim ve Sanat Merkezleri  toplu etkinlikler düzenlemekte ve aynı etkinlik bazen bu kurumlarda çakışmaktadır. Sosyal aktivitelerde bütünlük sağlanacaktır.

Okul içerisinde sivil toplum kuruluşlarına odalar verilecektir. (TEMA, ÇEVKO, LÖSEV) Öğrenciler bu sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını takip edebilecek ve gerektiğinde aktif olarak bu sivil toplum kuruluşlarının çocuk kulüplerinde çalışabileceklerdir.

İNSAN KAYNAKLARI

Okul yönetim sisteminde bölüm başkanları olacaktır.  

  • Okulun öğretmen kadrosu mevcut özel okullardan farklı olacaktır.  Yeni bir sistem oluşturulmak isteniyorsa bu sistemi içselleştirmeyen öğretmenlerle bu sistemi uygulamanın zor olacağını düşünmekteyiz. Bu Nedenle;
  • Eğitim Fakültelerinin son sınıflarındaki öğretmen adaylarının incelenmesi ve Türkiye Genelinde duyuru yapılması koşulu ile kurulacak öğretmen kadrosunun 3 katı öğretmen seçimi yapılacak ve bu adaylar 6 ay aralıklarla eğitim seminerlerine alınacak ve uygun öğretmenler seçilecektir.
  • Mevcut sistem içerinde Bilim ve Sanat Merkezlerine öğretmen seçim süreci içerisinde sistemi içselleştirmemiş öğretmenlerin bazıları örgün eğitim kurumlarındaki alışkanlıklarından uzaklaşamamakta öğretim etkinlikleri dışında faaliyetlerde bulunmamaktadırlar. 15.30-17.30 saatleri arasındaki etkinlikleri yürütecek öğretmenler mevcut yerleşke bünyesinde bu amaca uygun faaliyetlerde bulunan öğretmenler arasından görevlendirilecektir.
  • Okul Bünyesinde yürütülmesi planlanan yetenek alanlarına yönelik eğitimler için özel müzik sahne sanatları, bale, dans, resim merkezleri ve futbol, basketbol gibi kurslarla görüşülerek okul içinde yer gösterilmek şartıyla faaliyet yapmaları sağlanacak veya okul tarafından benzer planlamalar yapılacaktır.

 

ÖĞRENCİ VE TANILAMA

Okula okul öncesi ve ilköğretim öğrencileri genel yetenek sınavlarıyla alınacaklardır. Sınav sonucunda ortaya çıkan özellikler dikkate alınarak öğrencilerle ilgili yönlendirme çalışmaları başlatılacaktır. Tanılama süreci eğitim öğretim faaliyetleri içerisinde gerçekleştirilecektir. Öğretmenleri tarafından üstün yetenekli olduğu düşünülen öğrenciler TANILAMA BİRİMİNE bildirilecek. Tanılama birimi bir sınav formatı dışında uygulayacağı araçlarla öğrencilerin üstün yetenekli olup olmadığını tespit edecek ve öğretmen gözlemleri ile yetenek alanları tespit edilen öğrenciler yetenekleri doğrultusunda etkinliklere alınacaktır. Sınıf mevcutları 20 kişi olacak ve kesinlikle mevcut artırımı yapılmayacaktır.

 

İZLEME VE YÖNLENDİRME

Yetenek testleri ile ilgili bir ARGE birimi kurulacaktır. Yapılan yetenek testlerindeki sonuçlar dikkate alınarak öğrencilerin yetenek alanları tespit edilecektir. Okul Öncesi dönemde gözlemlenen ve üstün yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin tespiti yapıldıktan sonra,  1. Yılsonunda öğrencilerin sınıf içi ve dışı gözlemlerle yetenek alanlarına odaklanacaktır.2. yıl sonunda öğrencilerin yetenek alanları tespit edilecek ve 3. yılda okul ders etkinlikleri dışındaki zamanda bu yetenek alanlarıyla ilgili çalışmaları desteklenecektir. Bu sürelerden önce yetenek alanları belirlenen öğrencilerin bu alanlardaki çalışmaları desteklenecektir.

YAYGINLAŞTIRMA

Yetenek okulları aynı yerleşke içerinde Okul Öncesi, İlköğretim, Lise, Yetenek Etkinlikleri şeklinde düşünülmektedir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...