Bahanesi Yoktu, Çünkü Hepsi Çocuktu!
Bahanesi Yoktu, Çünkü Hepsi Çocuktu!
Yıl 1999 bir Fen ve Teknoloji öğretmeni Kahramanmaraş İli Pazarcık İlçesinde sosyo ekonomik düzeyi düşük ve kenar mahallede bir ilköğretim okulu olan Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu’nda görev yapıyor. İdealist ve sorguluyor… Çocukların büyük bir kısmının hayali yurt dışında bir ülkeye iltica etmek…
Yıl 2004 aynı öğretmen Adana İli Seyhan İlçesi Şakirpaşa semtinde sosyo ekonomik düzeyi düşük ve kenar mahallede bir ilköğretim okulu olan Şehit İlbey Gülbey İlköğretim Okulu’nda görev yapıyor. Yine İdealist ve yine sorguluyor…Hani şu Adana’da taş atan çocuklarıyla adı anılan çevrede…Sorun davranış sergileyen öğrencilerin bol olduğu bir yer…
Öğretmen sorguluyor…
Çocuklar pırıl pırıl aslında, tek suçları o kenar mahallede doğmak mı ?
İçlerinden birçoğu gelecekte çok iyi yerlerde olabilir mi? Nasıl?
Farkındalıklarını artırmak ve yapabiliriz demelerini sağlamak için neler yapmalıyım?
Öğretmen sorgular ve hayallerinin peşinde koşar…Aradan 13 yıl geçmiştir. O öğrencilerden güzel haberler gelmeye başlar.( Bu arada teşekkürler Facebook). Öğrencilerden bazıları mezun olmuş , öğretmen, eczacı, hemşire, psikolojik danışman…Bazıları işyeri sahibi olmuş. Hani 1. Sınıfta okumaya başlar ve mısırların patlamasına benzetilir ya işte öyle…Çok güzel geribildirimler almaya başlar…Siz bize o kadar değer verip o kadar çalıştınız ki hep sizi örnek aldık…Öğretmen İÇSEL ÖDÜLÜN ZİRVESİNDEDİR…
Bu çalışmayı paylaşmak ister…
Mehmet Akif Ersoy İlköğretim okulunda bir oda var… spor odası, folklor malzemeleri, bando malzemeleri, arşiv, sıra ve masaların olduğu depo her şey orası…
Şehit İlbey Gülbey İlköğretim Okulu’nda bir laboratuvar var, adı var…
Her iki ilköğretim okulunda da öğretmen önce ücretsiz Fen ve Teknoloji Kursu verilmesi için onay alır ve öğrencilere hiçbir karşılık beklemeden kurs verilmeye başlar. ( Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulunda 4,5,6,7 ve 8. sınıflara, Şehit İlbey Gülbey ilköğretim Okulunda 6,7, ve 8 . sınıf düzeyinde )
NOT: Şehit İlbey Gülbey İlköğretim okulunda kısa süre çalışıldığından perdeler, proje sergisi yapılmış aşağıdaki bazı çalışmalar sadece Pazarcık Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulunda yapılmıştır.
Yapılan kursların son 5 dakikasında tüm sınıflarda öğrencilere gözlerini kapatmaları ve bir Fen ve Teknoloji Laboratuvarı hayal etmeleri istenir. Öğreten öğrencilerin hayallerini tek tek söz vererek aralıklarla not eder. Öğrencilerin hayalleri gruplandırır. Ve Tüm sınıflarla bunları paylaşır.
İçinde değişik hayvanların olmasını istiyorum.
Çeşitli bitkilerin olmasını istiyorum.
Laboratuvar malzemelerinin kilitli dolaplarda olmasını istemiyorum. Yakından görmek ve dokunmak istiyorum.
Bilimle ilgili dergi ve kitaplar olsun istiyorum.
Diğer okullardan farklı bir laboratuvar istiyorum.
Projeler yapmak ve devamlı sergilenmesini istiyorum.
Atıkları değerlendirmek istiyorum.
Rahat sandalyeler istiyorum( Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulunda kurs verilen sınıf Spor Malzeme Odası, Soyunma Odası, Arşiv, Folklor ve Bando Takımı Malzeme Deposu olarak kullanılmakta ve okulun kırık dökük sıralarında kurs yapılmaktaydı)
Televizyonda izlediğim öğrenciler gibi bizde projeler yaparak sergilemeliyiz.
Diğer okullarda olmayan araç ve gereçler bizde olsun istiyorum.
Gazetelerden ve dergilerden kestiğimiz bilim haberleri tüm arkadaşlarımla paylaşmak istiyorum.
Boş zamanlarımda deneyler yapmak istiyorum.
Bilim Tarihine önemli katkıları olan bilim adamlarını tanımak istiyorum.
Laboratuvarlar malzemelerin isimlerini öğrenmek istiyorum.
Çok büyük hücre modelleri çizmek istiyorum.
Üzerine değişik canlıları çizebileceğim büyük resim kâğıtları istiyorum.
Değişik canlıları tanımak ve özelliklerini bilmek istiyorum.
Değişik şubelerden öğrencilerle yapılan kurslarda elde edilen öğrenci istekleri okulda kursa katılamayan diğer öğrencilerle paylaşılmış ve görüşleri alınır. Oluşturulan istek listesi tüm şubelerdeki öğrencilerle paylaşılır. Öğrencilere “Dünya Dönüyor fakat hayallerde dünyayı döndürüyor” Hayallerimizi gerçekleştirmek istiyor musunuz? Diye sorulur. Öğrenciler büyük bir motivasyon ile “evet” diye haykırırlar…
Öncelikle okuldaki tüm sınıflar dolaşılır ve kullanılmayan perdeler toplanır. Okuldaki masa tenisi masası etrafında teneffüslerde ve boş zamanlarda hatta öğretmenin dersinin olmadığı zamanlarda öğrencilerin katılımı ile perdelerden birine laboratuvar malzemelerinin resimleri çizilmiş ve isimleri yazılır.
Daha sonra bu çizimler öğrencilerden tarafından istenilen renklerde boyanır. Tamamlanan perde laboratuvarda duvara asılır ve öğrenciler yaptıkları çalışmanın güzelliği karşısında mutlu olurlar. Her gün değişik sınıflardan gelen öğrencilerle bir perdede Hücre modelleri, başka birinde Bitkiler ve sınıflandırma, başka birine Hayvanlar ve sınıflandırma, başka birine Mitoz ve Mayoz bölünme, Döllenme çizilir ve istenilen renklerde boyanır. Başka bir perdeye Bilim Tarihinde Dönüm Noktası olan bilim adamlarının resimleri ve çalışmaları yapıştırılır. Her geçen gün öğrenciler yaptıklarının mutluluğuyla sahiplenmeye başlamışlar. Okuldaki öğrencilerin büyük bir kısmı daha neler yapabiliriz diye her an öğretmenin etrafında toplanmaya başlamışlar. Her teneffüs bütün öğrenciler öğretmenin etrafında ya masa tenisi üzerinde çizimler yaparlar yada adı laboratuvar olan yerdeler.
Öğrenciler okul müdürüyle konuşurlar laboratuvarda bulunan spor , bando ve diğer malzemelerin boşaltılmasını istemişler ve okul müdürü tarafından yapılan olumlu çalışmalar göz önüne alınarak bu malzemeler başka bir yere taşınır. Çizilen perdeler üst üst gelecek şekilde duvardaki kornişe asılır. Bir perde açıldığında altında bir başkası çıkacak şekilde tasarlanır. Öğrenciler Duvara bir periyodik tablo çizme isterler ve tepegöz ile yansıtılan periyodik tablo duvara asetat üzerine çizilir ve boşta olan her öğrenci gelerek periyodik tabloyu tamamlar. Duvarın alt kısmına Omurgalı hayvanların resimleri ve özellikleri bir pano hazırlanarak asılır. Laboratuvar dışına bilim dünyasında yapılan çalışmalar asılarak diğer öğrencilerin bilgisine sunulur.
Adı laboratuvar olan yer laboratuvar olmaya başlar ve öğrenciler için bir yaşam alanı olur.
Öğrenciler gün geçtikçe güzelleşen el emeği göz nuru çalışmalarına yenilerini ekleyerek çalışmaya devam ederler. Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu öğrencileri farklı olarak laboratuvara plastik masa ve sandalye almak isterler. Öğretmen öğrencilere güvendiğini ve istenirse alınabileceğini söyler. Her sınıftan bir öğrenci temsilcisi seçilir ve bütün sınıfların görüşleri alınır. Sosyo ekonomik olarak alt düzey bir okulda 1999 yılında 40 adet sandalye ve 6 plastik masa alınması bazı öğretmenler tarafından risk olarak görülür ve öğretmen gerekirse ben öderim diyerek masa ve sandalyeleri öğrenci temsilcileri ile birlikte astın alır. ( O yıllarda plastik masa ve sandalyeler yeni yeni yaygınlaşmaya başlamıştır ) Masa ve sandalyenin alındığı esnafa öğretmen kefil olur ve öğrenciler topladıkları paralarla ödemeleri kendileri yapmaya başlarlar. Öğretmeni en çok etkileyen öğrencilerin İçecek üzerine iddialı yaptıkları maçlarda içecek paralarını masaların ödenmesinde kullanıldığını öğrenmesidir. Bu istek ve güven karşısında öğretmen laboratuvar kapısına “DENEY YAPALIM” yazısını ve dersinin olmadığı saatleri yazarak bu saatlerde isteyen öğrencilerin öğretmen nezaretinde istediği deneyi yapacağı ilan eder. Gün geçtikçe çocuklarından laboratuvar çalışmalarını duyan veliler çalışmaları ve çocuklarındaki gelişmeleri görmüş ve okula gelerek neler yapabiliriz diye sormaya başlarlar.
Aynı zamanda okulumuz öğretmeni bir veli bu çalışmalar karşısında evindeki TV okula bağışlar, başka bir veli bir hayırseveri okula getirerek pencereleri korkuluk yaptırır, başka bir veli çalıştığı inşaat malzemecideki patronuna anlatıp bir lavabo getirir , başka bir veli kapanan bir dükkandan atıl durumdaki demir rafları getirir. Her gün artarak devam eden çalışmalar ve kurslarla öğrenci ve veli işbirliği zirveye ulaşır…
Tüm zamanlarını güvercinlerle geçiren iki öğrenci ile konuşulur ve güvercinleri laboratuvara getirmeleri konusunda anlaşma yapılır ve öğrencilerin bu merakı kontrol altına alınır bu kuşların sorumluluğu bu öğrencilere verilir ve güvercinlerle ilgili bilgileri diğer arkadaşları ile paylaşmaları istenir.
Laboratuvara akvaryum alınır, muhabbet kuşu getirilir, Tübitak bilim kitapları getirilir, evlerden getirilen bitkilerle botanik bahçesi oluşturulur.
Fen ve Teknoloji dersinde akademik olarak başarılar çok düşük olan öğrencilerde olumlu gelişmeler gözlemlenir. İl genelinde yapılan sınavlarda Fen ve Teknoloji dersindeki sınıf başarıları açık bir şekilde görülmeye başlanır. Öğrenciler değişik alanlarda projeler yapmaya başlar ve çevre okullardan öğrenciler bu çalışmaları görmek için geziler düzenlemeye başlarlar. 2000 yılında bu ilköğretim okulunda kesit almasını, kan preparatı hazırlamayı öğrenen öğrenciler komşularından getirdikleri kamera ile video mikroskop sistemini kurarak mikroskop görüntüsünü Televizyona aktarırlar.
İlçede Fen Bilgisi öğretmenleriyle yapılan Hizmetiçi eğitim toplantısında tüm öğretmenler ilköğretim müfettişi tarafından okula getirilir ve örnek gösterilir . İlçeye gelen Bir Bakanlık müfettişi ilçe milli eğitim müdürü tarafından laboratuvara getirilir ve öğrencilerin çalışmaları karşısında şaşkınlığını gizleyemez.
Laboratuvarda her öğrenciye ayrı bir görev verilerek sorumluluklarını yerine getirdikleri gözlemlenir. Her şubeden sırasıyla laboratuvar görevlileri seçilir ve temizliğine varıncaya kadar tüm sorumluluk öğrencilere verilir. Raflar açık olmasına rağmen hiçbir şekilde laboratuvar malzemeleri zarar görmez ve yer değiştirmez ( Azalmaz )…
Bir yılda iki defa proje sergisi düzenlenir.
Öğrencilerin performanslarının da değerlendirileceği bir çalışma olur. Fen ve Teknoloji dersinden akademik anlanmda başarılı olamayan bir çok öğrencinin psikomotor becerilerinin üst düzey olduğu bir çok tasarımı kısa sürede yapabildikleri gözlemlenir.
Öğrencilerin ihtiyacını dikkate alma konusuna uygun çalışmalar yapılır. Bununla birlikte, şartları ne olursa olsun kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu almayı öğrenme, bütün öğrenciler için eğitimin önemli bir parçası olduğu görülür. Yapılan çalışmalar ile öğrencilerin öğrenme ve yapmaya yönelik öz güvenlerinin ve motivasyonlarının arttığı gözlemlenir. Biz Duygusu kazanan öğrenciler kendi yaptıkları çalışmalarla övünmeye başlar ve özgüven duyguları gelişir…
Fen ve Teknoloji Programında; Bir öğrenci grubu içinde ortaklıklar kadar, bireysel özelliklere bağlı olarak bazı farklılıklar da bulunabilir. Bu farklılıkların nedeni cinsiyet, bireyin içinden geldiği sosyo-ekonomik çevre ve sahip olduğu özellikler, kültür, öğrenme zorlukları, özel beceriler, dili kullanma becerisi ve belirli yetersizlikler (örneğin zihinsel, duygusal, fiziksel) olabilir. Fen ve teknoloji okuryazarlığının tüm öğrencilerde geliştirilebilmesi için öğrencilerin bireysel farklılıkları, ihtiyaçları, bakış açıları, yetkinlikleri ve yetersizlikleri fark edilmeli ve programın uygulanması sırasında, kullanılan öğretim uygulamaları ve kaynaklar ile yaratılan öğrenme ortamı bu farklılıklar gözetilerek geliştirilmelidir. Bunu sağlamak için öğretmenler;
öğrencilerin öğrenme biçimleri ve hızlarının farklı olabileceğini dikkate almalı,
öğrencilerin gelişim düzeylerine ve öğrenme biçimlerine uygun, çeşitli bireysel ve işbirliğine dayalı öğrenme ortamları sağlayan materyal ve yöntemleri kullanmalı,
cinsiyet ayrımı yapmayan, öğrencilerin dil yeterlik düzeylerini, özel becerilere sahip olma, bedensel özürlü olma veya öğrenme zorluğu bulunma gibi durumlarını hesaba katan materyalleri kullanmalı,
öğretme ve öğrenme stratejilerinin bütün öğrencilerin ihtiyaç ve becerilerine uygun olduğundan emin olmalı,
öğrencilerin gelişim düzeyine uygun olan, onların ihtiyaç, ilgi ve deneyimlerini gözeten, tüm öğrencilerin öğrendiklerini göstermesine olanak tanıyan değerlendirme materyalleri geliştirmeli ve kullanmalıdır. Şeklinde belirtilen yukarıdaki metinde öğrencilerin ihtiyacını dikkate alma konusuna uygun çalışmalar yapılmış mıdır ?
Ne dersiniz ?
Paylaşımda ve Paylaşımda Kalın...
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...